"KTO JEST KIM..."
Szukaj:
Zaawansowane
Pogoda
WIADOMOŚCI Z KRAJU
WIADOMOŚCI ZE SWIATA
MIKROLOTY
Fora Wątki Nowy wątek Podgląd do wydruku
Start > Motolotnie / Samoloty UL > Tematyka ogólna > Wątek
Spuchnięty akumulatorspinning smiley sticking its tongue out
przez WALDEK WOŹNIAK 15-05-2013 - 15:56:54
 
Witam Kolegów.Potrzebuję pomocy. Mój akumulator jest spuchnięty (dosłownie). M=Wygląda, jakby został napompowany sprężonym powietrzem. Może ktoś wie, co może się dziać? Akumulator jest nowy, zakupiony w sierpniu ubiegłego roku. Z poprzednim stało się to samo, ale wtedy tłumaczyłem to w inny sposób. Poprzednim razem zauważyłem to dopiero, gdy przestał działać, teraz wcześniej, bo lotnię mam właśnie w garażu na przeglądzie. Paragon zakupu był, ale nie maspinning smiley sticking its tongue out Pewnie takich przypadków gwarancja nie obejmuje. Dajcie znak, jakby co. Pozdrawiam Waldek
WALDEK WOŹNIAK
Dołączył: 5 lat temu
Posty: 214

Ranga:

  złota
Re: Spuchnięty akumulatorspinning smiley sticking its tongue out
przez Maciej Rataj 15-05-2013 - 16:22:26
 
Witam

Podejrzewam, że jest przeładowany. Sprawdź napięcie podczas pracy silnika i powinno oscylować w granicach 13,8V-14,4V, sam akumulator w spoczynku powinien mieć w granicach 12,6V - 12,8V jak ma więcej to znaczy, że jest przeładowany. Sprawdź też poziom elektrolitu bo jak spuchł to może oznaczać, że się "wygotował" myślę, że już nie będziesz miał z niego pożytku... A nie zapomniałeś go przypadkiem odłączyć od prostownika na zimę?? winking smiley

Pozdrawiam Maciek
www.ikarus-team.pl
avatar

Maciej Rataj
Dołączył: 5 lat temu
Posty: 252

Ranga:

  złota
Re: Spuchnięty akumulatorspinning smiley sticking its tongue out
przez WALDEK WOŹNIAK 15-05-2013 - 16:28:22
 
To jest akumulator bezobsługowy AGM 12V 18 Ah. Na zimę nawet nie wyjmowałem go z motolotni, stała w hangarze. Nie ładowałem go, bo często latam i nie było takiej potrzeby. Jaki powinien być prąd ładowania w Rotax 912?
WALDEK WOŹNIAK
Dołączył: 5 lat temu
Posty: 214

Ranga:

  złota
Re: Spuchnięty akumulatorspinning smiley sticking its tongue out
przez Ryszard Lewandowski 15-05-2013 - 16:47:30
 
Akumulatory żelowe - w przeciwieństwie do typowych kwasowych bardzo źle znoszą ładowanie dużym prądem. Zaleca się, żeby ładować je stałym prądem czego nie realizuje większość stabilizatorów - łądują one stałym napięciem - bez ogranicznika prądowego. Ładowanie zbyt dużym prądem powoduje właśnie pęcznienie żelu. Kiedyś widziałem rozerwany zasilacz UPS, którego uszkodzenie spowodowało przeładowanie akumulatora.

Bardzo niebezpieczne jest uruchomienie dosyć rozładowanego akumulatora np. w motolotni czy samolocie. Jeżeli akumulator jest znacznie rozładowany to po wystartowaniu silnika i rozpoczęciu ładowania pobiera bardzo duży prąd. W efekcie mocno się nagrzewa, drastycznie spada jego trwałość - w skrajnych wypadkach - pęcznieje. Dlatego przy dłuższym pozostawianiu aku. żel. należy kontrolować jego napięcie i w sytuacji kiedy spada poniżej 10.8V - obowiązkowo, a poniżej 11.8 - jest to zalecane - najpierw wstępnie go naładować pilnując ograniczenia prądu do 0.1 jego pojemności - a dopiero potem odpalać w motolotni/samolocie.

Samo sprawdzenie napięcia ładowania nie jest miarodajne. Może być prawidłowe (np. 13.8 czy 14.2) ale w wypadku znacznego rozładowania - po uruchomieniu silnika - alternator spokojnie poda prąd znacznie przekraczający 0.1 pojemności.

Sam latam również zimą i często przed odpaleniem motolotni sprawdzałem napięcie akumulatora. Jeżeli było niskie - podłączałem ładowarkę z ogranicznikiem prądu i po 30-40 minutach ładowania mogłem spokojnie odpalać. Bez doładowania akumulator bez problemu wystartowałby silnik ale jego żywotność drastycznie by spadła.

Pozdr.
RL.

______________________
http://microaviator.pl/forum
http://gielda.microaviator.pl
http://microaviator.pl
avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 5 lat temu
Posty: 526

Ranga:

  złota
Re: Spuchnięty akumulatorspinning smiley sticking its tongue out
przez Władek Kokot 16-05-2013 - 14:00:50
 
Cześć Waldek.
Moim zdaniem to masz za mała pojemność akumulatora lub uszkodzony regulator napięcia który daje za duży prąd ładowania
to daje takie efekty + możliwość fajerwerków .
Ja bym tego nie lekceważył bo to trochę niebezpieczne .
Waldek zacznij może od pojemności akumulatora ( nie napisałeś jaką masz) bo to R912 a nie R582 a dopiero
nastepnie diagnozuj regulator napięcia.
Jeśli okaże się że masz za mały akumulator ( pojemnościowo oczywiście) to koszty tylko większego akumulatora , natomiast jeśli pojemność akumulatora jest zgodna z instrukcją R912 to wina leży po stronie reg.nap.

Pozdrawiam
Władek

P.S Napisz jak uporasz się z problemem...
avatar

Władek Kokot
Dołączył: 5 lat temu
Posty: 263

Ranga:

  złota
Re: Spuchnięty akumulatorspinning smiley sticking its tongue out
przez Ryszard Lewandowski 16-05-2013 - 15:30:35
 
Dostałem kilka pytań na priv dlatego dla jasności chcę kilka kwestii wyjaśnić.

Analizując problem należy dokładnie rozróżniać natężenie prądu i napięcie. Napięcie ładowania dla aku. żelowych powinno się zawierać pomiędzy 13.8V, a 14.2V. Niektóre żelowe akceptują 14.6V ale to już zależy od producenta.

Natomiast natężenie prądu ładowania powinno wynosić 0.1 pojemności akumulatora (optimum), a nigdy nie powinno przekroczyć 0.25 pojemności. Czyli dla Twojego Waldku akumulatora optymalny prąd ładowania to 1.8Ampera, nieprzekraczalny to: 4.5A.

Obie te wartości (napięcie i prąd) są oczywiście od siebie zależne. I tak: im większa jest różnica napięcia pomiędzy akulumatorem, a źródłem ładowania - tym większy jest prąd ładowania (w pewnym uproszczeniu). Dlatego przy mocno rozładowanym aku zaleca się jego podładowanie zasilaczem z ograniczeniem prądowym (do 0.1 pojemności) do większej wartości i późniejsze ładowanie w normalnym trybie. Idąc tym tokiem rozumowania znaczne zwiększenie napięcia ładowania również może spowodować znaczne zwiększenie natężenia prądu.

Ważne jest jeszcze jedno zjawisko. Słaby akumulator (np. o zaniżonej pojemności lub wadliwy) w trakcie rozruchu znacznie obniża swoje napięcie. Po zastartowaniu rozpoczyna się ładowanie aku i jeżeli ma on niskie napięcie - prąd może być zbyt duży.

______________________
http://microaviator.pl/forum
http://gielda.microaviator.pl
http://microaviator.pl



Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2013-05-16 15:33 przez Ryszard Lewandowski.
avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 5 lat temu
Posty: 526

Ranga:

  złota
Re: Spuchnięty akumulatorspinning smiley sticking its tongue out
przez Tomek Kobisz 17-05-2013 - 09:11:17
 
Witam
W konstrukcjach, które tworzę zawodowo stosuje również akumulatory żelowe o zbliżonych parametrach jak nasze. Kiedyś też miałem podobny problem oto zdjęcie tak dla poprawienia humoru. Kiedy je oglądam zawsze pojawia się uśmiech na mojej twarzy. Ładny, prawda? 

Co do pojemności to nie do końca jest tak jak z akumulatorami samochodowymi gdzie zbyt duża pojemność rodzi niebezpieczeństwo niedoładowania. Tutaj tzn. przy akumulatorach żelowych ta zależność jest bardziej płynna ze względu na małe prądy ładowania. Nie będę się może za bardzo rozpisywał, więc poniżej kilka zdać skopiowanych z instrukcji serwisowej producenta. Lektura tego dokumentu powinna dać odpowiedź na wszystkie pytania.
Pozdrawiam
Tomek

nie mogę wkleić więc dodam cały dokument.


Tomek Kobisz
Dołączył: 5 lat temu
Posty: 97

Ranga:

  brązowa
Załączniki:
otwórz | pobierz - Akumulatro.pdf (61.3 KB)
Re: Spuchnięty akumulatorspinning smiley sticking its tongue out
przez Bartek 22-06-2013 - 20:39:17
 
Kolega Ryszard ma racje co do powodu puchnięcia aku. Przeszedłem własnie przez to. Akumulatora żelowego nie ładuje sie zwykłym prostownikiem co zrobiłem ja i w efekcie napompował sie jak balon. Koledzy w warsztacie elektrycznym niedaleko mnie posiadali prostownik do aku żelowych ( nie wiem w czym różnica) i naładowali mi bez efektu puchnięcia. Skasowali mnie 5 zł ale aku cały w wymiarach fabrycznych hehe.
avatar

Bartek
Dołączył: 1 rok temu
Posty: 75

Ranga:

  brązowa
 

Przykro nam, ale tylko zarejestrowane osoby mogą pisać na tym forum.

Kliknij żeby zalogować