"KTO JEST KIM..."
Szukaj:
Zaawansowane
Pogoda
Fora Wątki Nowy wątek Podgląd do wydruku
Start > Motolotnie / Samoloty UL > Tematyka ogólna > Wątek
Komunikat ULC - w związku z pytaniami środowiska lotniczego i publikacjami prasowymi dotyczącymi wymagań i możliwości uprawiania sportow lotniczych.
oryginał [www.ulc.gov.pl]

KOMUNIKAT

W związku z pytaniami środowiska lotniczego i publikacjami prasowymi dotyczącymi wymagań i możliwości uprawiania sportów lotniczych, Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje co następuje:

Podstawą do wprowadzenia badań lotniczych dla pilotow lotni, motolotni, paraplanow itd. było objęcie ich wpływem ustawy Prawo Lotnicze z dnia 3 lipca 2002 r. (Dz. U. Nr 130, poz. 1112). Zakres badań oparto na Anksie I ICAO do międzynarodowej Konwencji o lotnictwie cywilnym, ktorej jesteśmy sygnatariuszem od 1944 r. Aneks ten bardzo szczegołowo definiuje jednostki chorobowe dyskwalifikujące kandydata na członka personelu lotniczego kategorii jak wymieniono powyżej.

W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymagań w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej osob ubiegających się o świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego lub posiadających świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego (Dz. U. Nr 167, poz. 1626), powtorzono wymagania zdrowotne definiowane przez ICAO, jako, że są to wymagania minimalne, a nie chciano wprowadzać dodatkowych ograniczeń blokujących rozwoj sportow lotniczych w Polsce.

Zmiana w wymaganiach dotyczących badań może być uznana jako nieoczekiwana dla środowiska ponieważ przez ostatnie 10 lat nie obowiązywały żadne wymagania w tym zakresie i tego typu latanie mogł uprawiać każdy chętny, często z narażeniem bezpieczeństwa własnego i innych.

Aktualne wymagania są znacznie niższe niż stosowane do roku 1993 i pozwalają na znaczne rozszerzenie grona potencjalnych pilotow.

Konieczność wymiany starych licencji lotniarskich wydawanych dotychczas przez Aeroklub Polski wynika z faktu wprowadzenia nowego Prawa Lotniczego, ktore z kolei nałożyło na Prezesa ULC obowiązek wymiany wszelkich dokumentow i świadectw zezwalających na wykonywanie lotow po upływie ich ważności, nie poźniej jednak jak do 17 listopada 2005 roku. W okresie tym wszelkie dokumenty nie tracą ważności.

Przepisy rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury w sprawie licencjonowania personelu lotniczego, pozwalają Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego na uznanie wcześniej zdobytych kwalifikacji i wydania świadectwa kwalifikacji bez egzaminu państwowego przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną.

Certyfikacja ośrodkow i organizacji szkoleniowych jest konieczna ze względu na utrzymanie kontroli nad tego typu jednostkami w zakresie zachowania standardow bezpieczeństwa (wymagają tego przepisy krajowe i zagraniczne w tym Konwencja Chicagowska). Certyfikaty te zastąpiły wydawane dotychczas zgody na prowadzenie szkolenia lotniczego.

Certyfikacja dla szkoł lotniarskich i paralotniarskich jest procesem bardzo prostym, ale jednocześnie zapewnia zachowanie niezbędnego minimum w zakresie bezpieczeństwa latania. Potwierdziła to dotychczasowa praktyka, a sam proces certyfikacji nie odbiega od stosowanego poprzednio.

Urząd Lotnictwa Cywilnego prowadzi intensywne działania w sprawie przekazania nadzoru nad niektorymi dziedzinami aktywności lotniczej. Ma to między innymi dotyczyć spadochroniarstwa, lotniarstwa, motolotniarstwa itd. Jednym z naturalnych kandydatow do przejęcia takiego nadzoru jest Aeroklub Polski i aerokluby regionalne. Będzie to możliwe po spełnieniu przez przyszłe organizacje nadzorujące wymagań w zakresie bezpieczeństwa, ale z pewnością ułatwi to uprawianie lotnictwa sportowego i rekreacji lotniczej wszystkim amatorom swobodnego latania.
avatar

Andrzej
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 332

Ranga:

  złota
Podczas telewizyjnej debaty lekarzy na temat kosztów i opłat dowiedziałem się ,że koszt podstawowych badań wraz z postawieniem diagnozy przez szpitale wynosi od 60zł do 80 zł.
W naszym rejonie co roku lekarz sportowy, który posiadał również zgodę na wykonywanie badań w zakresie sportów lotniczych pobierał za tę czynnoœć 60 zł. Co więcej dla tej grupy (30 osób), która posiadała przy sobie aktualne wyniki badań przyjechał na umówiony dzień w wolnš sobotę na teren lotniska i wykonywał w oparciu o wyniki nam badania .Lekarz nas wszystkich zna , był częstym goœciem a zarówno obserwatorem naszych poczynań w lotach. Jednym słowem koszt rzeczywisty kształtował się w granicach 60 – 80 zł.
A po wprowadzeniu nowych badań w imię bezpieczeństwa!!!!!!....
Koszt badań 200 zł plus koszty dodatkowe (wyniki + dojazd + dzień wolny + nocleg w hotelu) to następne 200zł.
Jak to się stało ,że jedni lekarze otrzymali zgody już w sierpnia 2003 a drudzy nie wiedzš do dziœ? . Przecież obowišzuje rynek .Może ktoœ wykona te badania np., za 50zł. Jeden potrzebuje lokal o wysokim standardzie , sekretarkę pielęgniarkę a może dwie. Drugiemu zaœ wystarczy własne mieszkanie lub poczciwa przychodnia.
Z rozmów wynika ,że szereg ludzi odpuszcza sobie ten rok .Dla mnie cały ten proces przedłuża się o co najmniej dwa miesišce. W zwišzku z tym ponoszę dodatkowo straty chociażby z tytułu OC i AC. Łatwo to wyliczyć. My jesteœmy nauczeni w lotnictwie przestrzegać prawa. Czy nie można to zrobić w podobny sposób jak z wymianš licencji i przedłużyć okres nowych wymogów , Wszystko potrzebuje czasu na znalezienie swojego miejsca w szeregu. Ja dopatruję się wiele rzeczy dobrych po zadziałaniu tej machiny , ale takie właœnie niedocišgnięcia powodujš automatycznš w nas negację.
Ps.
Przepraszam jeœli kogoœ uraziłem ale to właœnie ja i moja rodzina ponoszę koszty nieuzasadnione.
Pozdrawiam Edek
Edward Lewandowski
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 185

Ranga:

  srebrna
Edek, jestem z tobą. Ta cała banda urzędników jest oderwana od rzeczywistości, trzeba ich wyciągnąc z Matrixa
avatar

Andrzej
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 332

Ranga:

  złota
Aneks IICAO !!.. Powstał 60 lat temu w 1944 r.Wtedy chyba jeszcze nie było powszechnej telewizji.Od tego czasu nastąpił ogromny postęp w zakresie medycyny i w zakresie techniki nie mówiąc o zmianach ustrojowych itp. ..itd. Pozdrawiam Edek
Edward Lewandowski
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 185

Ranga:

  srebrna
Re:BADANIA LEKARSKIE
przez Jarek 03-04-2004 - 08:23:55
 
JA ZROBIŁEM BADANIA LEKARSKIE W TYM ROKU
ROBIŁEM JE W WARSZAWIE W WIML KOSZT TAKICH BADAŃ BEZ DOJAZDU TO 245 ZŁ TO PEŁNY KOSZT ŁĄCZNIE Z PRZEŚWIETLENIAMI KLATKI PIERŚ I CŻĘŚCI LĘDŻWIOWEJ WSZYSTKO ROBI SIE NA MIEJSCU W JEDEN DZIEŃ
JA BYŁEM O 9 A JUŻ OK 12 MIAŁEM ORZECZENIE
POZDROWIENIA JAREK
Jarek
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 256

Ranga:

  złota
Re:BADANIA LEKARSKIE
przez Edward Lewandowski 03-04-2004 - 12:47:48
 
Tak to wszystko prawda ,tylko weź takiego emeryta, który będzie co pół roku płacił taką kasę.On nie wylata za taką kasę paliwa. Dwa dni temu kolega wrócił od sąsiadów załatwił ten problem za 1/5 twojej kasy na ULM-a. Dlaczego po 1 Maju mają przyjeżdżać do nas sąsiedzi ?????.

Edward Lewandowski
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 185

Ranga:

  srebrna
 

Przykro nam, ale tylko zarejestrowane osoby mogą pisać na tym forum.

Kliknij żeby zalogować