"KTO JEST KIM..."
Szukaj:
Zaawansowane
Pogoda
Fora Wątki Nowy wątek Podgląd do wydruku
Start > Motolotnie / Samoloty UL > Tematyka ogólna > Wątek
Na stronie ULC znalazłem coś takiego.....
Komunikat w sprawie zmiany wymogu posiadania badań lotniczo-lekarskich

Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że w związku z opublikowaną w dniu 10 czerwca 2014 r. zmianą w zakresie art. 105 ust. 1a i ust. 1b ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze od dnia 10 sierpnia 2014 r. powraca wymóg posiadania badań lotniczo - lekarskich dla niektórych specjalności członków personelu lotniczego oraz kandydatów na członków personelu lotniczego.

Specjalności objęte zmianą:

 pilot lotni;
 pilot paralotni;
 pilot motolotni;
 skoczek spadochronowy

wykonujący czynności lotnicze na podstawie posiadanego uprawnienia instruktorskiego, uprawnienia do lotów lub skoków z pasażerem oraz uczestniczący we współzawodnictwie sportowym organizowanym przez polski związek sportowy.

Jednocześnie na podstawie wprowadzonej zmiany, wymogowi posiadania badań lotniczo-lekarskich od dnia 10 sierpnia 2014 r. nie podlegają następujący członkowie personelu lotniczego oraz kandydaci na członków personelu lotniczego:

 pilot lotni;
 pilot paralotni;
 pilot motolotni;
 skoczek spadochronowy;
 mechanik poświadczenia obsługi statków powietrznych;
 mechanik lotniczy obsługi technicznej.
Może ktoś już się kontaktował z ULC i wie czy latając z pasażerem mamy robić badania.... Niby z tego wynika , że tak the finger smiley
avatar

Adam Kwiatkowski (cascader)
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 222

Ranga:

  złota
Do lotów z pasażerem konieczne są badania lotniczo lekarskie.
avatar

Damian Łaszek
Dołączył: 4 lat temu
Posty: 29

Ranga:

  brązowa
A wg mnie niby z tego wynika że nie ;-).

Badania muszą mieć instruktorzy i zawodnicy uczesniczący w zawodach.

Zwykły pilot (nie instruktor i nie zawodnik) nie podlega obowiązkowi badań lekarskich.

Nie kontaktowałem się z ULCem i to jest moja subiektywna interpretacja tekstu który zacytował Adam.
avatar

Paweł Słomski (Karabus)
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 502

Ranga:

  złota
Panowie, wykonałem kilka telefonów do ULC i niestety ale otrzymałem jednoznaczną interpretację, która w dużym skrócie sprowadza się do tego, że nie ma znaczenia czy latamy z pasażerem czy bez. Jeżeli mamy uprawnienie do lotów z pasażerem - mamy obowiązek posiadania badań lotniczo-lekarskich - nawet jeżeli latamy bez pasażera. Decyduje posiadanie określonego uprawnienia, a nie fakt jego wykorzystywania.

Taką interpretacje uzyskałem zarówno w komórce zajmującej się badaniami lekarskimi jak i standaryzacją (dział prawny). Znajomy prawnik, któremu wcześniej pokazałem ten zapis stwierdził dokładnie to samo i to bez najmniejszych wątpliwości.



Zmieniany 2 raz(y). Ostatnia zmiana 2015-03-20 14:09 przez Ryszard Lewandowski.
avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 842

Ranga:

  złota
Przecież nie ma uprawnień do lotów z pasażerem. O możliwości lotów pasażerem decyduje nalot.
Grzegorz Cedro
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 59

Ranga:

  brązowa
Składając wniosek o wznowienie świadectwa kwalifikacji,na drugiej stronie jest oświedczenie o stanie zdrowia.Podpisanie oznacza że jesteś zdrowy i możesz bezpiecznie wykonywać czynności lotnicze.Wysłanie takiego wniosku skutkuje cofnięciem uprawnień CP.Otrzymacie swiadectwo kwalifikacji z uprawnieniem podstawowym PHG (L).
Zbigniew Przysiecki
Dołączył: 4 lat temu
Posty: 133

Ranga:

  srebrna
Witam ,
Jestem po wymianie świadectwa, w poprzednim miałem wpis ( PDI - przegląd przedlotowy ) i CP - uprawniający do lotów z pasażerem, w nowym świadectwie jest zapis ogólny - PHGP , ale aby otrzymać nowe świadectwo kwalifikacji niezbędne było przesłanie ważnych aktualnych badań lotniczo-lekarskich.
Jeśli chodzi o ważność - ,, cyt,, pkt. IX Niniejsze świadectwo kwalifikacji jest wydane bezterminowo i może być
wykorzystywane
jedynie z dokumentem potwierdzającym tożsamość ze zdjęciem i ważnym orzeczeniem
lotniczo-lekarskim, jeżeli jest wymagane.
Natomiast : pkt. XIIa - Uprawnienia podlegające przedłużeniu ważności PHG(L) - są ważne 5 lat.




pozdrawiamcool smiley
Kornel Kempiński
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 361

Ranga:

  złota
Kornel, mam to samo i już jestem głupi z tego. W końcu na wznowionych uprawnieniach mamy jakieś jeszcze uprawnienia niż do latania tylko w samotności??
avatar

Tomasz Lisowski (Liseczek)
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 1331

Ranga:

  złota
Re: Badania lekarskie a lot z pasażerem.....
przez Alek 26-03-2015 - 11:16:06
 
W 2013 roku kiedy zmieniały się rozporządzenia, zniknęły uprawnienia PDI i CP. Z PDI jest ok, bo skoro każdy pilot po szkoleniu ma prawo do przeglądu, to nie ma potrzeby dodatkowego uprawnienia. Gorzej jest z CP. Na etapie konsultacji wszyscy przegapiliśmy to, że zniknęło a w jego miejsce jest wymóg wylatania 100 godzin(tak było w starych przepisach aeroklubowych). To samo dotyczy wiatrakowców a np. w samolotach ultralekkich można po uzyskaniu ŚK od razu zabierać pasażera. Dla mnie to jest bez sensu. Może dotyczyć lotni czy paralotni, gdzie szkoli się jednoosobowo, czy pradawnych czasów kiedy szkoliło się motolotniarzy metodą podskoków i szurów na jedynkach. Teraz wszyscy się szkolą na dwuosobowych statkach i od początku wiedzą jak one się zachowują w locie z dwiema osobami.
Reasumując: przy dzisiejszy stanie prawnym, żeby zabrać pasażera trzeba mieć ŚK i udokumentowany w dzienniku nalot min. 100 godzin. Jak ktoś ma siły i energię, żeby z tym walczyć to trzeba pisać pisma do ulcu z propozycjami zmian. Ja jestem za tym, żeby znieść te wymogi.
Alek
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 112

Ranga:

  srebrna
Re: Badania lekarskie a lot z pasażerem.....
przez ASU 26-03-2015 - 14:48:21
 
Alku,
na czym polegalo szkolenie metodą podskoków i szurów na jedynkach???

Zechcesz się podzielić?

Bardzo jestem ciekaw a wyobrazić sobie nie potrafię :-)

Arek
ASU
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 65

Ranga:

  brązowa
tu jest projekt który mówi o 20 godzinach nalotu koniecznych żeby latać z pasażerem, ale nie wiem czy to weszło w życie...

[dlapilota.pl]



Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2015-03-26 18:37 przez Damian Łaszek.
avatar

Damian Łaszek
Dołączył: 4 lat temu
Posty: 29

Ranga:

  brązowa
Rozporządzenie w sprawie świadectw kwalifikacji mówi tak:
1.1.2. Członek personelu lotniczego posiadający świadectwo kwalifikacji pilota motolotni (PHGP) z ważnym uprawnieniem podstawowym oraz co najmniej 100 godzin nalotu jako dowódca motolotni jest upoważniony również do wykonywania lotów na motolotni z pasażerem.

Należy zwrócić uwagę, że chodzi o nalot uzyskany w charakterze dowódcy motolotni (loty samodzielne) i nie można sobie zaliczyć nalotu uzyskanego z instruktorem podczas szkolenia. Jak wspomniał Alek, w kontekście wymogów do lotów z pasażerem na samolocie ultralekkim jest to śmieszne, ale niestety tak to zostało zapisane i to nas obowiązuje. W związku z powyższym, chcąc niejako automatycznie uzyskać uprawnienie do lotów z pasażerem, lub później podnosić swoje kwalifikacje i starać się np. o uprawnienie INS, należy rejestrować swój nalot aby móc się w razie potrzeby nim "pochwalić".
Sadzę, że prowadzenie dziennika lotów, tak jak to było kiedyś pod szyldem AP ułatwi zadanie.

Pozdrawiam,
Heniu Orwat
"HENOR"



Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2015-03-27 11:27 przez Henryk Orwat.
Henryk Orwat
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 60

Ranga:

  brązowa
 

Przykro nam, ale tylko zarejestrowane osoby mogą pisać na tym forum.

Kliknij żeby zalogować