"KTO JEST KIM..."
Szukaj:
Zaawansowane
Pogoda
Fora Wątki Nowy wątek Podgląd do wydruku
Start > Motolotnie / Samoloty UL > Tematyka ogólna > Wątek
Upał zelżał smiling smiley
przez Ryszard Lewandowski 03-01-2016 - 21:49:03
 
Ktoś dzisiaj latał? Ja podczas dzisiejszego krótkiego lotu zanotowałem -13.8°C. Wylądowałem już po 40 minutach. Dlaczego - odpowiedź na załączonej fotografii smiling smiley


avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 842

Ranga:

  złota
Re: Upał zelżał smiling smiley
przez Zbigniew Przysiecki 04-01-2016 - 18:53:30
 
Rysiu szanuj zdrowie.Taż latałem zimą ,w Szcecinie żadto jest poniżej -10 lądowałem na jeziorze dombskim , świetna zabawa szczególnie jak ktoś odpala na zrywkę.Teraz w wieku 67 lat nikt mnie nie namówi na latanie w tęperaturach minusowych.pozdrawiam i życzę zdrowia.


Zbigniew Przysiecki
Dołączył: 4 lat temu
Posty: 133

Ranga:

  srebrna
Re: Upał zelżał smiling smiley
przez Ryszard Lewandowski 04-01-2016 - 20:49:19
 
Zbyszku, dziękuję za troskę smiling smiley ale dbam o siebie. W trakcie całego lotu miałem pełen komfort termiczny. Od wielu lat latam w bardzo niskich temperaturach i korzystając ze swoich i znajomych doświadczeń potrafię się do takich lotów doskonale przygotować. Wylądowałem z powodu utrudnionej widoczności - nie niskiej temperatury. Tak naprawdę nawet nie zmarzłem!

Dodam, że nasi koledzy piloci z UK działający w ramach projektu Flying For Freedom - realizują zadanie 2016 Antarctica. Cały rok 2015 trenowali loty w ekstremalnie niskich temperaturach i operowanie na śniegu - miałem nawet okazję rozmawiać na ten temat z Davem Sykes'em i Kirkiem Watson'em. Okazało się, że ... stosujemy identyczne zestawy ubiorów do lotów. Różnię się jedynie... kolorem kombinezonu winking smiley

Podsumowując sądzę, że takie loty - dobrze przygotowane - to kolejne bardzo interesujące doświadczenie. Zachowanie sprzętu w tak niskiej temperaturze (bardzo krótki start, czasami nieco inna praca silnika) czy często niesamowicie klarowna widzialność to coś dla czego warto od czasu do czasu nieco ochłodzić atmosferę winking smiley
avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 842

Ranga:

  złota
Re: Upał zelżał smiling smiley
przez Zbigniew Szyszka 04-01-2016 - 22:15:31
 
Witaj.
A, jednak szybka zamarza.
Rysiek przypomina mi się nasza rozmowa na forum z początku roku 2014 gdzie przedstawiłem mój wynalazek. Może, to byłoby rozwiązaniem na loty w takich mrozach. winking smiley.
Niestety, po remontach w domu gdzieś mi zaginęła maska. W kasku nie odważyłem się polecieć, tym bardziej że kolega z Bartoszyc meldował o zamarzającym wizjerze kasku i okularach.
... może istnieje jakiś system ogrzewania szybek wizjerów do kasków pod postacią jakiejś przezroczystej maty grzewczej z zatopionymi elektrycznymi elementami grzewczymi, podobny np. do systemów ogrzewania szyby tylnej w samochodach?
[forum.lotniczapolska.pl]
Pozdrawiam
Zbyszek Szyszka



Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2016-01-04 22:34 przez Zbigniew Szyszka.
Moderator
Zbigniew Szyszka
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 765

Ranga:

  złota
Re: Upał zelżał smiling smiley
przez Ryszard Lewandowski 05-01-2016 - 10:22:48
 
Zbyszku, wczoraj rozmawiałem z Kestutisem Zelnysem - bardzo doświadczonym pilotem, instruktorem z Litwy, który również lata w takich warunkach - a właściwie w każdych. To on jest chyba autorem, a na pewno wyznawcą zasady: "Nie ma dla motolotni zbyt dużego wiatru - może być najwyżej niewłaściwy kierunek startu i lądowania." smiling smiley

On w takich warunkach zdejmuje wizjer, zakłada pełną kominiarkę (taką zakrywającą cała twarz z wycięciem na nos - motocykliści będą wiedzieli o co chodzi). Najlepiej, żeby kominarka była wyposażona w neopren - w całości zablokuje wiatr. Do tego zakłada antyfogowe gogle narciarskie. Podobno problem znika.

Tak się składa, że sporo jeżdżę na nartach i mam takie gogle w wersji, w której mogę pod nie nawet założyć okulary. Już się nie mogę doczekać żeby sprawdzić ten sposób smiling smiley . Wydaje mi się, że to podobne rozwiązanie do tego, które proponowałeś.
avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 842

Ranga:

  złota
Re: Upał zelżał smiling smiley
przez Jakub Dudek 05-01-2016 - 10:48:34
 
Koledzy,

Też mnie krci latanie na minus temperaturze (nie ma efektu icing wtedy grinning smiley )

Podpowiedzcie prosze, jakie ubraniowe taktyki stosujecie, żeby przeżyć w -10'C przy 80km/h w powietrzu?
Latałem kiedyś przy +7'C i już sie robiło nieciekawie (pomijajac fakt, że silnik ledwo dyszał).

Czy czuć zwiekszenie Vmin przy ujemnej temperaturze, czy za mała wilgotność żeby skrzydło zlodowaciło?
A jak z temperatura cieczy w chlodnicy? Utrzyma sie te 70-80'C ?


Dzieki za wszelkie info,
K.
avatar

Jakub Dudek
Dołączył: 8 lat temu
Posty: 121

Ranga:

  srebrna
Re: Upał zelżał smiling smiley
przez Ryszard Lewandowski 05-01-2016 - 13:41:55
 
Jakubie, mój strój to (od dołu):

- Skarpetki termiczne (nie ocieplane); są trudne do dostania bo to cienkie - prawie wyłącznie z tworzywa sztucznego skarpetki, których zadaniem jest utrzymanie naturalnej wilgoci z dala od stopy. Niektórzy uważają, że ich działanie jest średnie. Sprawdziłem - przy silnych mrozach i w sytuacji kiedy nie ruszamy stopą są niezbędne! Miałem okazję tego samego dnia latać z nimi i bez nich - różnica kolosalna! Szukając takich skarpetek sprawdzaj ile mają sztucznego tworzywa. Muszą mieć nie mniej niż 80%. W tym wypadku wełna czy bawełna są bardzo niewskazane.

- Skarpetki ocieplające. Ostatnio stosuję przy największych mrozach skarpety HEAT HOLDERS. Według mnie - rewelacja - oceniam, że są lepsze nawet od skarpet z wełny merynosa.

- Buty zimowe - ja stosuje doskonałe buty Salomona, link: http://www.sklep-presto.pl/product-pol-37260-Buty-zimowe-meskie-Snowtrip-TS-WP-Salomon.html. Są bardzo ciepłe, zawierają gruby Thinsulate i mają specjalne szycie w pełni izolujące od wody i wiatru. Gwarantują utrzymanie ciepła i pełny komfort termiczny do -15 (według producenta). Testowałem je nawet przy -30 w zestawie ze skarpetkami jak powyżej i działały doskonale. Przypominam, żeby takie buty kupować z zapasem numeracyjnym - powinny być nieco luźne. Jak założysz dwie skarpetki i but będzie ciasny to na pewno zmarzniesz ... z powodu słabszego krążenia w stopie.

- Gruba bielizna termiczna (komplet kalesony+koszula). Polecam te, które z jednej strony mają wyłącznie warstwę izolującą od wilgoci, z drugiej ocieplenie (najczęściej bardzo cienki polar lub podoba tkanina). Można je poznać po prostu po grubości.

- Dwa polary lub polar + softshell z polarem. Każdy polar co najmniej 200 jeżeli jest softshell to polar zazwyczaj jest nieco cieńszy (160-180). Softshell oczywiście bez kaptura lub z odpinanym kapturem. Jeżeli masz izolujący kombinezon - lepiej stosować dwa polary. Jeżeli nie - lepiej polar i softshell z polarem.

- Kombinezon Ozee - wersja zimowa czyli Millennium Thermal Flying Suit. To klasa sama w sobie. Według mnie rewelacyjny kombinezon. W pełni oddychajacy gwarantuje pełną ochronę od wiatru i wody. Powleczony teflonem więc trudno go zabrudzić. Zbudowany z tactelu i cordury. Wszystkie zamki, kieszenie, zatrzaski itd. są dodatkowo zabezpieczone podszyciami lub osłonami. Nogawki z paskami na buty i zintegrowanymi stuptutami. Ten kombinezon był projektowany specjalnie dla motolotniarzy. W nim leciał Brian Milton w swojej wyprawie dookoła świata przez ponad 3000 mil nad Syberią smiling smiley Ten kombinezon wykorzystują piloci, o których wcześniej wspominałem w lotach do -20 stopni.

- Kominiarka - używam również kominiarki Ozee. Ma dodatkową tkaninę na piersiach, która jest podszyta neoprenem. Dodatkowo izoluje od wiatru. Link: http://www.ozee.co.uk/shop#!/Ozee-Fleece-Balaclava/p/1775694/category=506010

- Rękawiczki (nie pamiętam nazwy) - grube, długie z Goretexem i dodatkowym ściągaczem. Wprawdzie wbudowany ściągacz kombinezonu tu wystarczy ale to dodatkowe zabezpieczenie. Rękawiczki mają dodatkowe rękawice z tkaniny termicznej, które mozna dodatkowo założyć. Są z zewnątrz pokryte drobinami gumy więc nie jeżdżą we wnętrzu tych głównych rękawic. Zakładam je (te dodatkowe rękwice) wyłącznie w okolicach -20 gdy jest cieplej - nie ma takiej potrzeby.

- Ogrzewacze chemiczne. Przy temperaturze poniżej -10 - zarówno na stopny jak i do rąk stosuje dodatkowe ogrzewacze termiczne. Na stopy mają postać wklejek, które naklejam na cienkie skarpetki termiczne (a na to zakładam ocieplane). Do rąk - po prostu wkłada się je do rękawiczek. Stosuje te z Decathlonu: http://www.decathlon.pl/ogrzewacz-do-stop-1-para-id_8348148.html. To przykład na stopy. Uwaga! Te ogrzewacze można kupić w zestawach czy promocjach duuużo taniej - nawet za 30% ich katalogowej ceny. Trzeba pamiętać, że ogrzewacze mają bezwładność. W pełni działają mniej więcej po 30-40 minutach - potem trzymają kilka godzin - dlatego zakładamy je lub przynajmniej wyjmujemy z hermetycznego opakowania odpowiednio wcześniej.

- Rękawice na sterownice (czyli tzw. Barmittens). Dodatkowa osłona od wiatru. Mam je standardowo na sterownicy - nawet w lecie. Link: http://www.ozee.co.uk/shop#!/Ozee-Barmittens/p/1775826/category=506010.


Według mnie zmniejszenie Vmin przy i -15 jest już znacząco widoczne. Start jest szybki i dynamiczny - skrzydło niesie wyraźnie dłużej przy lądowaniu. Mam film z ostatniego lotu - pewnie będzie można to zauważyć (postaram się go zmontować za kilka dni).

Z temperaturą nie mam problemu. W 582 jeżeli dobrze działa termostat - nie powinno być problemu. Przy schodzeniu z 300m do lądowania (silnik był wtedy najbardziej chłodny) miałem wskazówkę lekko poniżej 70 stopni (tak na grubość wskazówki). Mam zamontowane podgrzewy więc z tego powodu dodatkowo przesłaniam lekko chłodnice, żeby utrzymać większą temperaturę w układzie.



Zmieniany 2 raz(y). Ostatnia zmiana 2016-01-05 13:47 przez Ryszard Lewandowski.
avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 842

Ranga:

  złota
Re: Upał zelżał smiling smiley
przez Ryszard Lewandowski 06-01-2016 - 20:35:04
 
Króciutki film z tego lotu:

https://youtu.be/E-h9wHOBxJM
avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 842

Ranga:

  złota
Re: Upał zelżał smiling smiley
przez Jakub Dudek 08-01-2016 - 10:04:55
 
Dzieki wielkie Ryszard, bardzo wyczerpujace kompendium smoking smiley

Tej zimy pewnie nie zdaze sie skompletowac, ale na nastepna postaram sie juz byc gotowy na takie temperatury.


Milego latania,
K.
avatar

Jakub Dudek
Dołączył: 8 lat temu
Posty: 121

Ranga:

  srebrna
Re: Upał zelżał smiling smiley
przez Michał Wachowski 11-01-2016 - 20:33:43
 
Ryszard , jakiej firmy stosujesz rękawice?
avatar

Michał Wachowski
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 186

Ranga:

  srebrna
Re: Upał zelżał smiling smiley
przez Ryszard Lewandowski 11-01-2016 - 21:25:22
 
Sporo pytań miałem o te rękawice więc zamieszczam foto. To REUSCH EXPERT SNOW. Uwaga, kiedy kupowałem te rękawice występowały w trzech wersjach. Jedna z nich była w zestawie z tymi drugimi podgumowanymi rękawicami, które wkłada się najpierw na dłonie, a potem w te główne.

Kluczem w tych rękawicach jest chyba PrimaLoft - to taka tkanina - mieszanka włókien sztucznych i wełny merynosa. Tkanina opracowana kiedyś dla US Army - potem weszła do powszechnego użycia. Podobno daje efekt zbliżony do puchu przy mniejszej kubaturze. Rękawice są naprawdę wyjątkowo ciepłe. Przetestowałem masę różnych modeli i jak do tej pory nic ich nie przebija. Co ważne te rękawice są całkiem miękkie. Bez problemu robię w nich zdjęcia czy operuję LK8000 na Vertica 2.


avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 842

Ranga:

  złota
Re: Upał zelżał smiling smiley
przez Michał Wachowski 12-01-2016 - 20:13:23
 
Dzięki , będziemy szukać.
Pozdrawiam.
avatar

Michał Wachowski
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 186

Ranga:

  srebrna
Re: Upał zelżał smiling smiley
przez Paweł Słomski (Karabus) 14-01-2016 - 00:02:01
 
A ja się zastanawiam czy taka maseczka nie była by rozwiązaniem problemu.
Oczywiście bez tlenu ale tyle żeby wydychać powietrze przez rurę poza kask.


avatar

Paweł Słomski (Karabus)
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 502

Ranga:

  złota
Re: Upał zelżał smiling smiley
przez Tomasz Lisowski (Liseczek) 17-01-2016 - 01:54:06
 
Paweł, maska to tylko połowiczny sukces - głowa i tak się grzeje (hi hi hi) i szyba paruje
Lepszym rozwiązaniem jest pinlock w szybie kasku tak jak miałem rok temu:
[www.youtube.com]
film
avatar

Tomasz Lisowski (Liseczek)
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 1331

Ranga:

  złota
Re: Upał zelżał smiling smiley
przez Ryszard Lewandowski 17-01-2016 - 20:00:00
 
Akurat dzisiaj miałem okazję przetestować rozwiązanie z goglami. Działa IDEALNIE. Prawie 1.5h w powietrzu i najmniejszych problemów z parowaniem. Leciałem w goglach i okularach. Temperatura minimalna -3.8°C. Z tradycyjnym rozwiązaniem po 10 minutach nic bym nie widział. Polecam.


avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 842

Ranga:

  złota
Re: Upał zelżał smiling smiley
przez Zbigniew Szyszka 18-01-2016 - 23:25:13
 
A jak poradziłeś sobie z procedurą zakładania maski ?winking smiley
Zbyszek Szyszka
Moderator
Zbigniew Szyszka
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 765

Ranga:

  złota
Re: Upał zelżał smiling smiley
przez Ryszard Lewandowski 18-01-2016 - 23:40:29
 
Eeee, nie bardzo rozumiem...
avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 842

Ranga:

  złota
Re: Upał zelżał smiling smiley
przez Zbigniew Szyszka 19-01-2016 - 00:08:03
 
... czyli odpowiednie procedury zakładania poszczególnych części : wg kolejności- kominiarki, maski, kasku, następnie głęboki wdech i zatrzymanie powietrza , założenie okularów korekcyjnych i na to wszystko gogle tak aby uszczelnić maskę ( przycisnąć górny brzeg maski do twarzy) , żeby wilgotne ciepłe powietrze nie dostało się na szkła okularów korekcyjnych i nie zaparowało ich. Wiem że musiałem się tego nauczyć. winking smiley
Zbyszek. winking smiley
Moderator
Zbigniew Szyszka
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 765

Ranga:

  złota
Re: Upał zelżał smiling smiley
przez Ryszard Lewandowski 19-01-2016 - 08:53:17
 
A tak, oczywiście. Miałem wcześniej przygotowaną i zalaminowaną oczywiście check listę winking smiley Było trudno, kilkanaście prób (bo to np. zapomniałem zacząć oddychać po nałożeniu gogli; albo kominiarkę zakładałem jak już kask miałem na głowie) ale w końcu się udało. Nie bez kozery mówi się, że jedna godzina latania to dziesięć godzin przygotowań...
avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 842

Ranga:

  złota
 

Przykro nam, ale tylko zarejestrowane osoby mogą pisać na tym forum.

Kliknij żeby zalogować