"KTO JEST KIM..."
Szukaj:
Zaawansowane
Pogoda
Fora Wątki Nowy wątek Podgląd do wydruku
Start > Motolotnie / Samoloty UL > Tematyka ogólna > Wątek
Zaplamiona przekladnia
przez Jakub Dudek 05-10-2017 - 11:33:41
 
Dzien dobry po przerwie w dzialaniu forum

Koledzy / Kolezanki , co moze byc nie halo jak na przekladni R582 typ C po 1,5h locie, wszystko bylo zachlapane pomiedzy smieglem a silnikiem (foto)?

Zabezpieczenia srub zaworowych przekladni nie byly naruszone.


JD


avatar

Jakub Dudek
Dołączył: 8 lat temu
Posty: 120

Ranga:

  srebrna
Re: Zaplamiona przekladnia
przez Ryszard Lewandowski 05-10-2017 - 11:39:44
 
Jakubie, sprawdź stan mocowania/uszczelek pod kolektorem. Ewentualne nieszczelności plus pęd powietrza powodują zachlapanie przekładni i śmigła olejem.
avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 831

Ranga:

  złota
Re: Zaplamiona przekladnia
przez Jakub Dudek 05-10-2017 - 12:44:26
 
Dziekuje Ryszard,

confused smiley glupio mi pytac, ale czy mozesz sprecyzowac ktore to uszczelki?
avatar

Jakub Dudek
Dołączył: 8 lat temu
Posty: 120

Ranga:

  srebrna
Re: Zaplamiona przekladnia
przez Ryszard Lewandowski 05-10-2017 - 18:58:51
 
Kolektor wydechowy jest przykręcony do cylindrów za pomocą 6 lub 8 śrub. Pomiędzy cylindrami, a kolektorem są dwie uszczelki. Jeżeli uszczelki nie będą trzymać, ewentualnie kolektor będzie odkształcony, ewentualnie cylindry nieprawidłowo skręcone (zgodnie z instr. Rotaxa cylindry powinny być dokręcane przy zamocowanym kolektorze bez uszczelek lub przy zamocowanym specjalnym płaskowniku, który zapewnia odpowiednią płaszczyznę pomiędzy cylindrami i kolektorem) - to olej będzie się wydostawał pomiędzy cylindrami i kolektorem brudząc przekładnię, śmigło itd.

Miałem kiedyś taki objaw w swoim silniku. Widziałem też dwa inne - z identycznym objawem. U mnie kolektor wymagał planowania (nie trzymał płaszczyzny). U kolegi uszczelki były do wymiany. Procedura dokręcania kolektora i pomiaru szczeliny jest w dokumentacji Rotaxa dokładnie opisana. Szczelina pomiędzy kolektorem i cylindrami (mierzona bez uszczelki) nie może przekraczać określonej wartości (nie pamiętam ile jest to w instrukcji). Jeżeli szczelina nie jest zbyt duża - to potem po założeniu uszczelki i dokręceniu kolektora nie ma prawa puszczać.

Dodam, że po demontażu kolektorów bardzo często uszczelki już się nie nadają do ponownego użycia. Są po prostu dociśnięte i uformowane i przy kolejnym użyciu mogą już nie pasować. Rotax zresztą wyraźnie o tym w dokumentacji pisze chociaż mi dwa razy udało się reużyć te uszczelki - tyle samo miałem do wymiany. Podobno w większości wypadków - są do wymiany.
avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 831

Ranga:

  złota
Re: Zaplamiona przekladnia
przez Zbigniew Przysiecki 05-10-2017 - 19:50:09
 
Odtłuść przekładnię benzyną ekstrakcyjną ,przeleć 15 min i sprawdż .Moim zdaniem to wycieka z symeryngu z tyłu przekładni.Są dwa powody takiego wyciwku,uszkodzony uszczelniacz lub nie znaczne luzy na łożysku .
Zbigniew Przysiecki
Dołączył: 4 lat temu
Posty: 132

Ranga:

  srebrna
Re: Zaplamiona przekladnia
przez Władek 06-10-2017 - 08:11:14
 
No toś Ryszardzie pojechał po bandzie...olej wycieka z pod kolektora wydechowego noo nieźle ...heee...heee....a zwłaszcza w dwusuwie .....grinning smileythumbs up
avatar

Władek
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 321

Ranga:

  złota
Władek na jakim silniku latasz ? Miałeś kiedyś R ..582 ? Olej jest w mieszance i nie przepala się do końca, jeżeli uszczelka pod kolektorem wydechowym jest nie szczelna to jest pełno czarnych tłustych kropek właśnie na przekładni. Też tak miałem. Więc nie wiem skąd to he heee heee ?
Może napiszesz coś mądrzejszego ? he confused smiley
Pozdrawiam Andrzej SP-MAKS.
Andrzej Królicki ( MAKS )
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 182

Ranga:

  srebrna
Re: Zaplamiona przekladnia
przez Ryszard Lewandowski 06-10-2017 - 08:51:29
 
Władku drogi. Miałem w rękach kilka 582, które tak właśnie się zachowywały i powodem była wadliwa uszczelka lub odkształcony kolektor. Wszystkie naprawiłem przez wymianę uszczelki lub planowanie kolektora - udało mi się chyba tylko dlatego, że nie wiedziałem, że to nie jest możliwe...

Widzę, że świetnie znasz zasadę działania dwusuwów. Powiedz mi w takim razie jak ma się spalić olej, którym jest smarowany wał? To ten właśnie olej "przecieka" pod uszczelkami.



Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2017-10-06 08:56 przez Ryszard Lewandowski.
avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 831

Ranga:

  złota
Re: Zaplamiona przekladnia
przez Jakub Dudek 06-10-2017 - 09:44:56
 
Dziekuje za odpowiedzi, wiem juz gdzie szukac przyczyny

Bo w pierwszej chwili sie balem ze zatarlem przekladnie
avatar

Jakub Dudek
Dołączył: 8 lat temu
Posty: 120

Ranga:

  srebrna
Re: Zaplamiona przekladnia
przez Robert Olszak 06-10-2017 - 13:03:41
 
A czy ktoś się zapytał jaki olej tam się pojawił? Może to z przekładni.

Robert

[www.oksl-goledzinow.pl.tl]
avatar

Moderator
Robert Olszak
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 1149

Ranga:

  złota
Re: Zaplamiona przekladnia
przez Władek 07-10-2017 - 23:17:57
 
Już pędzę z odpowiedzią

Cytat
Ryszard Lewandowski

Powiedz mi w takim razie jak ma się spalić olej, którym jest smarowany wał? .

Jak najszybciej

Cytat
Ryszard Lewandowski

To ten właśnie olej "przecieka" pod uszczelkami

Jak nie będzie iskry na świecach i tłoki będą się ruszać to jest to jak najbardziej możliwe pod warunkiem że silnik jest zimny a oleju wlałeś do benzyny w proporcji 1:2


Cytat
Andrzej Królicki ( MAKS )

Może napiszesz coś mądrzejszego ? he .


Kolektor wydechowy jest pierwszym elementem układu wydechowego, którego zadaniem jest przejęcie spalin z cylindrów silnika. Uszczelka kolektora wydechowego ma zapewnić szczelność tego połączenia. W razie uszkodzonej uszczelki praca silnika jest wyraźnie głośniejsza, może pojawić się dym, a w ekstremalnych przypadkach nawet ogień , słychać tzw. przedmuchy .
avatar

Władek
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 321

Ranga:

  złota
Re: Zaplamiona przekladnia
przez Ryszard Lewandowski 08-10-2017 - 01:25:42
 
Władku, nie do końca odpowiadasz na pytanie. Olej, który trafia do dolnej części silnika - na wał, spalić się nie może i nie powinien i nie trzeba do tego braku zapłonu o czym z przekąsem piszesz. Olej ten natomiast bez problemu może się wydostawać do wydechu w górnym położeniu tłoka... Jeżeli uszczelka nie jest szczelna - mocowanie się poci i olej ląduje na przekładni i śmigle. Jeżeli jest szczelna - spala się wtórnie w kolektorze... Sprawdzone empirycznie...
avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 831

Ranga:

  złota
Re: Zaplamiona przekladnia
przez Marian Wińkowski 08-10-2017 - 12:54:41
 
Cytat
Ryszard Lewandowski
. Olej ten natomiast bez problemu może się wydostawać do wydechu w górnym położeniu tłoka... ...

Pozwolę sobie na wyrażenie uwagi w. dyskutowanym temacie.
1- ślady oleju w układzie wydechowym są normalnym stanem . To brak tychże jest powodem do niepokoju.
Uściślenie - "zawilgocony"wydech spoko . Suchutki- wypalony może świadczyć o zbyt małym stosunku oleju do paliwa.
Trzeba również dodać że nie musi tak być i jest ok.( idealny skład mieszanki , rodzaj oleju )
Osobiście jestem spokojniejszy gdy lekka wilgoć w rurze jest.
2- Cytat . Nie zgadzam się z cytowanym poglądem.
Uzasadnienie - komora korbowodowa silnika poprzez okna i kanały w cylindrze połączona jest jedynie ze stroną ssącą.
lub poprzez układ "zaworowy" bezpośrednio z kanałem ssącym.
W GÓRNYM POŁOŻENIU TŁOKA jest zapłon i początek suwu pracy.
3 - Skąd zatem olej w układzie wydechowym ? - skład mieszanki musi być skomponowany z "lekką " nadwyżką materiału palnego - w stosunku do powietrza , powód by nie zaczęły palić się części silnika ( efekt ubogiej mieszanki)
Z uwagi że olej jest trudniej palącym się od benzyny to właśnie on zostaje niespalony i pojawia się w wydechu.
4 - dla ścisłości dodać muszę że istnieje faza pracy w silniku tzw, przepłukiwanie kiedy przez moment komora korbowa silnika
poprzez kanały przelotowe cylindra nad tłokiem ( TŁOK W DOLNYM POŁOŻENIU ) połączona jest z wydechem i część
mieszanki przedostaje się do wydechu.
Niemniej przy dobrze dobranym wydechu zostaje cofnięta z powrotem nad tłok powodując efekt "doładowania"
Nie można wykluczyć że i to może być przyczyną śladu oleju w wydechu. ( zjawisko doładowania występuje w określonych
warunkach pracy silnika) tzw. dostrojenie.
Marian Wińkowski
Dołączył: 4 lat temu
Posty: 86

Ranga:

  brązowa
 

Przykro nam, ale tylko zarejestrowane osoby mogą pisać na tym forum.

Kliknij żeby zalogować