"KTO JEST KIM..."
Szukaj:
Zaawansowane
Pogoda
Fora Wątki Nowy wątek Podgląd do wydruku
Start > Motolotnie / Samoloty UL > Tematyka ogólna > Wątek
Olej do 912-tki
przez kudła grzegorz 09-01-2018 - 23:40:44
 
Jaki lejecie olej do R912. Oczywiście znam zalecany olej,ale interesuje mnie doświadczenie Kolegów z innymi olejami.
Ostatnio cena zalecanego oleju "poszybowała" .......
I pytanie następne,zalecany okres wymiany oleju to 100h /lub 50h/, a ze względu na wiek ?.
Pozdrawiam
Grzegorz



Zmieniany 2 raz(y). Ostatnia zmiana 2018-01-10 00:04 przez kudła grzegorz.
kudła grzegorz
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 155

Ranga:

  srebrna
Re: Olej do 912-tki
przez Ryszard Lewandowski 10-01-2018 - 09:43:45
 
Grzegorz, zerknij na ten dokument:
http://legacy.rotaxowner.com/si_tb_info/serviceinfo/si-912-016-r4.pdf.

To oficjalna informacja na temat wyboru "płynów" używanych w Rotax 91x (dotyczy to nie tylko oleju). Jest tam dokładna specyfikacja cech jakie olej powinien spełniać oraz lista olejów przetestowanych przez oficjalnych partnerów/dystrybutorów Rotaxa.

Lista jest o tyle ciekawa, że zawiera dodatkowa informacje o cechach poszczególnych olejów i ich ewentualnym przeznaczeniu. Warto przestudiować dokładnie ostatnią kolumnę "Code", która zawiera odnośnik do dodatkowych informacji, bo niektóre z olejów powinny być stosowane tylko z paliwem bezołowiowym (czyli nie z AVGASem 100LL).

Ciekawa jest też inna tabelka zawierająca listę olejów, których na pewno nie wolno stosować w R91x.

A tak z praktyki - wielu moich znajomych z UK stosuje Shell Advance VSX 4 z lepkością 15W50 (występuje w dwóch wersjach), który ma tam bardzo dobrą opinię. Nie jestem tylko pewien czy ten olej jest też standardowo dostępny w PLK.



Zmieniany 6 raz(y). Ostatnia zmiana 2018-01-10 09:57 przez Ryszard Lewandowski.
avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 790

Ranga:

  złota
Re: Olej do 912-tki
przez Robert Olszak 10-01-2018 - 12:11:25
 
Kiedyś zadzwoniłem do Shell Polska, żeby uzyskać specyfikację oleju AeroShell do 912-tki.
Chciałem porównać go z motocyklowym Shell AX7, który jest podobno identyczny z Aero.
Niestety nikt nie potrafił mi tego udostępnić. Specyfikacja AeroShell jest chyba objęta jakąś tajemnicą.

Robert

[www.oksl-goledzinow.pl.tl]
avatar

Moderator
Robert Olszak
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 1097

Ranga:

  złota
Re: Olej do 912-tki
przez Marek Adamski 10-01-2018 - 14:20:17
 
Jeśli chodzi o stosowanie innego oleju niż dedykowany Aeroshell to ja właśnie od nowości swojej 912 stosuję olej Shell Advance Ultra 15W50. Jest ma polskim rynku dostępny i nie ma najmniejszego problemu z zakupem. Nie rozumiem tej wyjątkowości oleju sugerowanego, reklamowanego Aeroshell no, ale...
Olej Advance Ultra jak olej ma wszystko to co powinien mieć. Szkoda , że nie można się go napić być może wtedy więcej bym napisał.

Pozdrawiam
Marek Adamski
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 400

Ranga:

  złota
Re: Olej do 912-tki
przez Ryszard Lewandowski 10-01-2018 - 15:15:34
 
Shell Advance Ultra to jeden z najlepszych olejów - takie zdanie ma mój znajomy, który zawodowo zajmuje się motocyklami wyścigowymi. Należy tylko pamiętać, że ten olej to pełny syntetyk i jako taki nie powinien być używany przy AVGAS.

Jeżeli jest to semi-syntetyk - może być używany ze zwykłym paliwem i AVGASem. Jeżeli to syntetyk motocyklowy - tylko ze zwykłym (bezołowiowym) paliwem.

Niewielkie to ograniczenie ale należy o tym pamiętać.



Zmieniany 3 raz(y). Ostatnia zmiana 2018-01-10 15:20 przez Ryszard Lewandowski.
avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 790

Ranga:

  złota
Re: Olej do 912-tki
przez Robert Olszak 10-01-2018 - 15:21:22
 
Przy wyborze innego oleju należy pamiętać o tym, że również przekładnia jest smarowana tym olejem.
avatar

Moderator
Robert Olszak
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 1097

Ranga:

  złota
Re: Olej do 912-tki
przez Marek Adamski 10-01-2018 - 15:55:00
 
Jakieś dwa lata temu rozważałem przejście na olej koncernu MOTUL, który o wyszczególnionych parametrach zapewne też jest dobrym olejem, ale pozostałem jak na razie wierny Shelowi. Masz racje Robert przy wyborze oleju też trzeba uwzględniać przekładnie reduktora.
Marek Adamski
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 400

Ranga:

  złota
Re: Olej do 912-tki
przez kudła grzegorz 10-01-2018 - 22:05:26
 
Ryszard dzięki,
Pytanie zadałem z powodu ceny jaką usiłuje się serwować w Polsce za 1 litr AEROSHELL'a / 97 PLN/. Do oleju nic nie mam, myślę ,że silnik więcej by dodał.
Słowacy i Czesi mają cenę ok.35% niższą i powiedzmy nie jest to okazja ,ale do zaakceptowania. W podobnej cenie jest w JOTA, tzn ten sezon będzie jeszcze na dedykowanym oleju. Następny? któż to wie.......
Drugie pytanie dotyczyło wymiany / co ile/ z powodu wieku.............Jakie tu doświadczenie.

Pozdrawiam
Grzegorz
kudła grzegorz
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 155

Ranga:

  srebrna
Re: Olej do 912-tki
przez Ryszard Lewandowski 10-01-2018 - 22:23:59
 
97 zł / litr ??? No to pojechali. W połowie ubiegłego roku kupowałem jeszcze za 57 zł/ litr. 97 za litr to przegięcie. Najdroższy semisyntetyk Shella do zastosowań motocyklowych (czyli z uwzględnieniem przekładni) to max 25 zł przy 4 litrowym opakowaniu. Olej ten odpowiada AeroShelowi. Najdroższe syntetyki - czyli rodzina Ultra (też przeznaczone do przekładni), które są lepsze od Aero to 120 zł/4 Litry... Według wszystkich wskaźników Ultra są lepsze od Aero...

Coś mi się wydaje, że najbliższa zmiana oleju to będzie również zmiana typu oleju...
avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 790

Ranga:

  złota
Re: Olej do 912-tki
przez Marek Adamski 10-01-2018 - 22:39:36
 
Norma jak to u nas ...narzucić pewien standart I obowiazek stosowania tzw. mocna sugestia z naciskiem na musi być wlasnie ten produkt. Nastepnie szybki strzal czyli zaporowa cena I szybki zarobek. Liotnictwo w Polsce.Skad my to znamy.


Odpowiadam za siebie ja olej wymieniam co sezon. Môj sprzet jest moim sprzetem I dbam o niego na maksa. Niech zatem p"ywa w swieżym oleju.
Marek Adamski
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 400

Ranga:

  złota
Re: Olej do 912-tki
przez Ryszard Lewandowski 10-01-2018 - 22:56:07
 
Grzegorz, w kwestii wieku oleju to nigdzie nie ma co do tego jasnego odniesienia ale... są tu dwie kwestie. Pierwsza to: w instrukcji utrzymania (maintenance) mamy:

"In order to demonstrate continued airworthiness, an engine must be inspected after every 100 hours of operation or 12 months"

Czyli wymiana oleju co 100h lub 1 rok.

Druga sprawa to "expiration date" związana z datą produkcji oleju. Oficjalnie nie powinno się używać oleju po "expiration date". Na Aero Shellu data ta nadrukowywana jest w dolnej części etykiety. Zawsze są to 4 lata od daty produkcji. Co ciekawe Shell wprowadził coś takiego jak re-test. To znaczy, że dopuszcza stosowanie oleju po 4 latach ale wymagany jest wtedy test oleju, który może zrobić... Shell. Jest to po prostu furtka, dzięki której Shell może wprowadzić ponownie swoje oleje do dystrybucji po terminie ich przydatności. smiling smiley Kilka lat temu była nawet dosyć głośna sprawa w USA, gdzie oficjalny serwis Rotaxa, mający ogromny "przemiał" stosował wyłącznie olej z przekroczonym terminem ważności. Wszystko za zgodą Shella, który sprzedawał ten olej za... połowę ceny.
avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 790

Ranga:

  złota
Re: Olej do 912-tki
przez Robert Olszak 10-01-2018 - 23:02:12
 
Kogoś chyba pogięło z tą ceną.
Ciekawe czy ktoś kupuje w tej cenie.

Robert

[www.oksl-goledzinow.pl.tl]
avatar

Moderator
Robert Olszak
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 1097

Ranga:

  złota
Re: Olej do 912-tki
przez Bogdan Gębka 10-01-2018 - 23:02:28
 
Wszystko Ok. Ale co zrobić z silnikiem już eksploatowanym na oleju półsyntetycznym ? Czy nie będzie problemu z uszczelniaczami przy przejściu na pełny syntetyk. Podobny problem występuje w przypadku zmiany oleju w samolotowych systemach hamulcowych "Matco" ,"Kaspar"na olej w pełni syntetyczny DOT4 i podobny. Mam na myśli wcześniejsze stosowanie w tych układach olejów mineralnych. Bardzo często następuje całkowita degradacja uszczelnień i w efekcie wyciek , lub zablokowanie tłoczków.
Bogdan Gębka
Dołączył: 4 lat temu
Posty: 35

Ranga:

  brązowa
 

Przykro nam, ale tylko zarejestrowane osoby mogą pisać na tym forum.

Kliknij żeby zalogować