"KTO JEST KIM..."
Szukaj:
Zaawansowane
Pogoda
Fora Wątki Nowy wątek Podgląd do wydruku
Start > Motolotnie / Samoloty UL > Tematyka ogólna > Wątek
Dogrzewanie 912
przez Karol Wiklak 11-01-2018 - 17:57:11
 
Witam kolegów,

Po przesiadce z 582 na 912 trochę doskwiera mi czas grzania silnika do wymaganej temperatury oleju 50 stopni Celsjusza. Średnio przy temperaturze na zewnątrz ok. 8-10 stopni silnik dogrzewa się ok. 15-18 minut. Przy niższych temperaturach jak na razie nie sprawdzałem. Chłodnice osłonięte na max., zbiornik oleju nie osłonięty.
Myślę o założeniu termostatu oleju i wody ale koszty oryginalnych powalają na kolana. Moje pytania są następujące:
1. Jak mogę skrócić czas grzania silnika bez zakładania termostatu ?
2. Czy są jakieś sprawdzone zamienniki termostatu ?
3. Który termostat założyć w pierwszej kolejności wody czy oleju ?

Będę wdzięczny za pomoc,

Karol
Karol Wiklak
Dołączył: 1 rok temu
Posty: 1
Re: Dogrzewanie 912
przez Robert Olszak 11-01-2018 - 19:20:41
 
Niestety ten silnik już tak ma, że się długo grzeje.
W większości przypadków jest problem z niedogrzaniem silnika, niż z przegrzaniem.
Jakbym miał montować termostat, to zacząłbym od olejowego, bo woda szybciej łapie temperaturę.

Robert

[www.oksl-goledzinow.pl.tl]
avatar

Moderator
Robert Olszak
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 1129

Ranga:

  złota
Re: Dogrzewanie 912
przez Jacek Zys 11-01-2018 - 22:10:21
 
Witam.Można zastosować zamienniki.
1.Termostat wody Wahler 3344 ( 80 zł) +redukcje silikonowe 32/25
2.Termostat wody Can Am Outlander okolo 400 zł(na węże 25mm)
3.Termostat oleju Mocal OT1-około 250zł(stosuje je do wiatrakowców firma TRENDAK)
4. Termostat WV Garbus -około 500 zł.

Pozdrawiam Jacek
Jacek Zys
Dołączył: 10 miesięcy temu
Posty: 8

Ranga:

  brązowa
Re: Dogrzewanie 912
przez Ryszard Lewandowski 12-01-2018 - 09:59:00
 
Karol, kilka słów z moich doświadczeń. Na 912 latałem nawet przy -15°C, wcześniej sporo rozmawiałem z pilotami z USA, którzy operują mocno na północy. Zastanawiałem się nawet nad kilkoma systemami podgrzewania silnika, które powszechnie są stosowane właśnie przez pilotów z USA. Te podgrzewy to mata silikonowa pod korpus silnika, obejma grzewcza na miskę olejową i w lepszych modelach takie podgrzewające podkładki wkładane pod śruby na cylindrach. Kwestia takiego latania to nie tylko wygrzanie silnika do startu ale też utrzymanie temperatury w locie... Poniżej w punktach moje wnioski i doświadczenia:

  • Zrezygnowałem z systemu podgrzewającego z uwagi na koszty oraz relatywnie długi wymagany czas działania. Dobry system to koszt co najmniej 400$. A efektywny czas pracy wymagany to 3-4 godziny lub nawet 12 (za instrukcjami producentów).
  • Bardzo dokładnie osłoniłem chłodnicę olejową uszytym pokrowcem, który od wewnątrz jest wyłożony izolacją termiczną (wytrzymuje do -140°C). Precyzyjne próby pokazały, że zwykłe osłonięcie chłodnicy rzepami - nawet bardzo szczelne, a osłonięcie takim rozwiązaniem daje do 2-3°C więcej w czasie lotu. (foto załączone)
  • Kompletnie osłoniłem miskę olejową. Wyciąłem z tego samego materiału formę osłaniającą z dołu i boku cały zbiornik. To kolejne 2°C temperatury w czasie lotu. (foto załączone)
  • Uszyłem dedykowaną osłonę do wygrzewania na silnik, która jest wykonana z cordury, która to z kolei jest podszyta w części - do głębokości silnika podwójnym polarem (odpowiednik 400).Pokrowiec jest tak uszyty, że pozwala na umieszczenie wewnątrz dmuchawy elektrycznej i jest bardzo szczelny (np. wokół przekładni jest szczelnie zapinany na zatrzaski. Tworzony jest swego rodzaju namiot. Podgrzewanie w taki sposób silnika przez pół godziny, przy temperaturze zewnętrznej 0°C daje temperaturę oleju w granicach 11-13°C. Podgrzewanie przez godzinę to około 17-19°C. Przy szyciu osłony bardzo ważne jest to, żeby była szczelna i akumulowała ciepłe powietrze wokół silnika. Podgrzewać można też dmuchawą gazową ale z dystansu. Ja robię to tak, że ustawiam nadmuch na dole i lekko za motolotnią tak, żeby ciepłe powietrze wpadało "pod namiot" po 50-60 cm. Sam nadmuch ustawiam na "bardzo mały gaz". Podgrzew dmuchawą gazową jest o 60%-70% procent bardziej wydajny. Zazwyczaj dmuchawy gazowej używam jak jest mocno poniżej zera. W ubiegłym roku, przy -15°C grzałem dmuchawą gazową przez 1.5h i po wypchnięciu sprzętu z hangaru miałem olej w temperaturze +19°C. Podkreślam, że grzanie gazowe musi być cały czas pod kontrolą i trzeba to robić bardzo uważnie.
  • Przy wygrzewaniu - nie kręcę wcześniej śmigłem - żeby zlać olej do miski olejowej (np. w celu sprawdzenia poziomu oleju). Robię to dopiero po wygrzaniu - tuż przed zapłonem. Dlaczego? Ano dlatego, że zbiornik oleju mam osłonięty izolacją i przez to... słabiej się w nim olej wygrzewa niż ten pozostały w silniku. Widać to na wskaźniku temperatury oleju. Tuż po uruchomieniu - temperatura oleju spada o około 1, sporadycznie 2 stopienie. To właśnie efekt zmieszania się oleju z silnika z tym mniej wygrzanym z miski. Optymalnie byłoby na czas wygrzewania zdejmować osłonę z miski olejowej ale to zbyt skomplikowane.
  • Wygrzewanie silnika przed uruchomieniem ma jeszcze jedną ogromną zaletę. Wszystkie gumy są ciepłe i elastyczne i wyraźnie mniej się niszczą. Przy - 15 stopniach węże, gumy gaźników, pancerze linek stają się twarde, bardziej kruche i podatne na szybsze zużycie. Wygrzanie pozwala ten efekt znacząco zmniejszyć.



avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 821

Ranga:

  złota
Re: Dogrzewanie 912
przez kudła grzegorz 13-01-2018 - 12:00:39
 
Ktoś na czeskiej stronie sprzedaje w dość przystępnej cenie.
[www.pilotak.cz]
kudła grzegorz
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 162

Ranga:

  srebrna
Re: Dogrzewanie 912
przez Michał Wachowski 06-02-2018 - 19:09:55
 
Witam.
Ryszard jakiej dokładnie użyłeś izolacji termicznej do osłony chłodnicy oraz zbiornika olejowego?
W środku widać że jest pianka czy to się nie stopi pod wpływem temperatury zbiornika?
avatar

Michał Wachowski
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 186

Ranga:

  srebrna
Re: Dogrzewanie 912
przez Ryszard Lewandowski 07-02-2018 - 17:42:06
 
Michał, dobierając materiał zwracałem uwagę, żeby miał parametry temperaturowe nie mniejsze niż węże dedykowane do oleju. Ta którą wykorzystałem to ALUFOX. Zgodnie z parametrami udostępnionymi od producenta mata wytrzymuje od od -50°C do +140°C.

Latam z tą izolacją już drugi sezon. Nawet latem zbiornik jest otulony. W największe upały zdarzyło mi się zdjąć z chłodnicy ale to było dosłownie kilka dni. Mata podszyta na osłonę chłodnicy nie ma żadnych śladów zużycia. Natomiast mata na zbiorniku oleju ma ślady odklejania się folii od strony tłumika. Nie od strony miski olejowej. Niestety ale najwyraźniej tłumik promieniuje większą temperaturą niż te 140°C. To znikanie perforacji (w ten sposób folia jest mocowania na piance) jest na tyle niewielkie, że nadal latam z tą osłoną i pewnie jeszcze sezon przelatam. Potem planuję ją po prostu wymienić (kupiłem 1mb więc starczy mi jeszcze na... długo).
avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 821

Ranga:

  złota
Re: Dogrzewanie 912
przez Michał Wachowski 07-02-2018 - 20:30:51
 
Dziękuję za odpowiedź.
Poszukam matę tej samej firmy. Dziś latałem przy temp około -10 , temp oleju 70 stopni to trochę mało.
avatar

Michał Wachowski
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 186

Ranga:

  srebrna
Re: Dogrzewanie 912
przez Ryszard Lewandowski 07-02-2018 - 20:32:42
 
To i tak nieźle. Dziś też latałem, w górze było -3...-4 i nie udało mi się 70 uzyskać...
avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 821

Ranga:

  złota
Re: Dogrzewanie 912
przez Michał Wachowski 07-02-2018 - 20:44:38
 
Nie szkodzi latać przy takim dogrzaniu oleju?
Właśnie zamówiłem matę taką jak sugerowales. Może zyskam 2-3 stopnie; )



Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2018-02-07 20:47 przez Michał Wachowski.
avatar

Michał Wachowski
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 186

Ranga:

  srebrna
Re: Dogrzewanie 912
przez Ryszard Lewandowski 08-02-2018 - 00:10:00
 
No nie mam za bardzo wyboru. Zawsze 60+, zgodnie z instrukcją mam. Dziś, przy sporym ciśnieniu i niskiej temperaturze w locie poziomym kręciłem około 3450. Przy takich obrotach i takiej temperaturze zewnętrznej nie bardzo daje się coś więcej podgrzać.
Alternatywa to osłanianie silnika. Podobno duże straty ciepła powoduje też filtr oleju ale nie mam koncepcji jak bezpiecznie go osłonić.
avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 821

Ranga:

  złota
Re: Dogrzewanie 912
przez sigi 13-02-2018 - 09:00:46
 
Witam kolegow.
Polecam urzadzenie firmy SILENT HEKTIK wymiennik ciepla F 1204.
Mam zamontowane drugi sezon,silnik cieply w 5min

pozdr.
sigi
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 8

Ranga:

  brązowa
Re: Dogrzewanie 912
przez Ryszard Lewandowski 13-02-2018 - 10:16:51
 
SILENT HEKTIK F 1204 to bardzo ciekawe rozwiązanie z tym, że startuje się i tak na zimnym silniku. Dzięki wymiennikowi cieczy szybciej ogrzewa się olej i to ogromny plus. W kwestii doprowadzenia silnika do temperatury operacyjnej - idealna sprawa.

Kiedyś się nad tym rozwiązaniem zastanawiałem ale biorąc pod uwagę, że nie jest to "pre-heating" - a tego szukałem, a cena jest... zacna (500€) - niestety zrezygnowałem.
avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 821

Ranga:

  złota
Re: Dogrzewanie 912
przez sigi 14-02-2018 - 03:54:56
 
Trzeba to zrobic sposobem "Polak potrafi"
Kupic wymiennik w kilka osob i "nasi"koledzy od CNC dadza radesmileys with beer
sigi
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 8

Ranga:

  brązowa
Re: Dogrzewanie 912
przez Ryszard Lewandowski 14-02-2018 - 09:46:10
 
Jeżeli masz takie urządzenie i możesz pożyczyć na tydzień to bez problemu odwzoruję je w formacie DXF smiling smiley . Takie elementy na CNC (dwie części) zapewne kosztowałyby około 500 zł z materiałem.

Tak w ogóle to koncepcja i budowa jest dosyć prosta. Właściwie bazując na tym co jest w necie i wymiarach R912 dostępnych w dokumentacji - można taki wymiennik zaprojektować. Przy jakości CNC - nie ma prawa nie działać.
avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 821

Ranga:

  złota
 

Przykro nam, ale tylko zarejestrowane osoby mogą pisać na tym forum.

Kliknij żeby zalogować