"KTO JEST KIM..."
Szukaj:
Zaawansowane
Pogoda
Fora Wątki Nowy wątek Podgląd do wydruku
Start > Motolotnie / Samoloty UL > Tematyka ogólna > Wątek
smiling smileyPodłączenie anteny w motolotnismileys with beer
przez Zdzisław Piasecki 13-03-2019 - 08:26:54
 
Długo nie mogłem sobie poradzić z dobrą jakością pracy radiostacji (ICOM 24E), używanej w motolotni, poniżej na forum przeczytałem post R. Lewandowskiego, w którym wspomniał o uziemieniu, to mnie zainspirowało do drążenia tematu, przedzwoniłem do producenta anten który mi, jako laikowi, wyjaśnił w czym rzecz, po wszystkich przekazanych ,,instrukcjach,, zamontowałem nową antenę na moim sprzęcie, okazało się że nie ma żadnych szumów, szmerów i innych pisków, a antena odbiera idealnie, nadawałem nawet z ,,budy,, blaszanej w której trzymam sprzęt, kolega mnie słyszał na 4, na ziemi, 5 km dalej za różnymi przeszkodami, wcześniej od nikogo nie dowiedziałem się że uziemienie to podstawa, wręcz przeciwnie, w rozmowach nikt o tym nie wspominał a oglądając u kolegów zamontowane radia, zauważyłem że są one dokładnie zabezpieczone przed stykiem z metalowymi częściami motolotni, na moim Facebooku możecie oglądnąć krótki filmik dot. montażu. pozdrawiam.


Zdzisław Piasecki
Dołączył: 2 lat temu
Posty: 132

Ranga:

  srebrna
Zdzisław, cieszę się, że Ci się udało. Przepraszam ale jako inżynier elektronik muszę tylko dodać (moi wykładowcy by mi nie darowali winking smiley ), że nie chodzi o uziemienie (bo takiego na motolotni nie ma) ale o masę i przeciwwagę smiling smiley

Poniżej CADowy projekt analogicznego uchwytu, który z powodzeniem używam od kilku lat i który - identyczny - zamontowałem już w kilku innych JAZZach.



Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2019-03-13 20:49 przez Ryszard Lewandowski.


avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 843

Ranga:

  złota
Re: smiling smileyPodłączenie anteny w motolotnismileys with beer
przez TomKob 13-03-2019 - 21:30:33
 
Koledzy to jeszcze dopytam:
Czy miedziana blacha styka się z metalową rurą?
Czy istotna jest powierzchnia blachy, czy może być tak na "oko"?

Ryśku ten uchwyt którego rysunek umieściłeś to w jaki sposób jest zamontowany i gdzie?
Czy wszystkie anteny montowane przez Ciebie są kupne/oryginalne? Kolega miał kupną antenę, zamontowaną w samolocie ULM, która sprawowała się podobno bardzo dobrze, ale patrząc na nią idę o zakład, że był to kawałem drutu od podwieszanego sufitu winking smiley sprzedawany jako antena.

Dlaczego antena zamontowana jest na goleni w okolicach silnika a nie w/na owiewce gdzie bliżej do radia i dalej od silnika? Chyba, że nawiązując do pierwszego pytania, musi mieć kontakt z metalową rurą goleni.

Zdzisław możesz podać link do anteny, którą kupiłeś?

Pozdrawiam
Tomek
TomKob
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 125

Ranga:

  srebrna
Blacha/uchwyt powinna mieć połączenie z masą wózka. W zależności od budowy goleni albo wystarczy połączenie galwaniczne z golenią albo jest wymagane dedykowane połączenie (jak w Jazzach). Rozmiar uchwytu - w uproszczeniu - im większy tym lepiej. Jeżeli masz połączenie z golenią (tak jak u mnie) to powierzchnia może być mniejsza.
Ja osobście stosuję anteny firmy Mitcom. Zamontowałęm ich już sporo i działają świetnie. Kilku kolegom poleciłem - też są zadowoleni. Przy tych antentach i montażu na goleni należy tylko pamiętać, że element gorący (promienniik) lubi się odkręcać dlatego przy pierwszym montażu należy go zabezpieczyć niewielką ilością Loctite.
Antena na goleni, a nie z przodu bo z dala od elektronicznej awioniki. Przy zabudowanych radiach, które emitują dużą moc i braku ekranu kokpitu różne komputery/EFISy itd nie lubią mieć antenty kilkanaście centymetrów od swoich kabli, która promieniuje sporą mocą. Na dobrze zamontowaną antentę i prawidłowo zaekranowane przewody sterujące zapłonem (nie zapłonowe) - nie ma żadnych zakłóceń. Ja np. antenę transpondera mam w ogóle pod silnikiem (a przecież częstotliwość XPDR to ponad 1GHz czyli dużo bardziej wrażliwa) i FIS widzi mnie już na 150 metrach...



Zmieniany 2 raz(y). Ostatnia zmiana 2019-03-14 00:26 przez Ryszard Lewandowski.


avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 843

Ranga:

  złota
Cytat
Ryszard Lewandowski
Zdzisław, cieszę się, że Ci się udało. Przepraszam ale jako inżynier elektronik muszę tylko dodać (moi wykładowcy by mi nie darowali winking smiley ), że nie chodzi o uziemienie (bo takiego na motolotni nie ma) ale o masę i przeciwwagę smiling smiley

Poniżej CADowy projekt analogicznego uchwytu, który z powodzeniem używam od kilku lat i który - identyczny - zamontowałem już w kilku innych JAZZach.

Cześć, Rysiu, dzięki za korektę, w temacie elektroniki jestem ,,żółty,, stąd te podstawowe błędy (uziemienie-masa), moje wykonanie płytki jest toporne ale zdaje egzamin, następną zrobił bym już mniejszą, po prostu nie widziałem wcześniej Twojego wykonania, najważniejsze że radio pracuje bdb. smiling smiley
Zdzisław Piasecki
Dołączył: 2 lat temu
Posty: 132

Ranga:

  srebrna
Cytat
TomKob


Zdzisław możesz podać link do anteny, którą kupiłeś?

Pozdrawiam
Tomek


[allegro.pl]
ja mam tą na 40 cm.
Zdzisław Piasecki
Dołączył: 2 lat temu
Posty: 132

Ranga:

  srebrna
Link do filmiku, filmik poglądowy.

[www.youtube.com]
Zdzisław Piasecki
Dołączył: 2 lat temu
Posty: 132

Ranga:

  srebrna
Witam . Długość średnia anteny na pasma lotnicze to 62 cm . U mnie przy tej antenie MGL pokazuje 1,1 a 40 cm ?
Andrzej Zarzecki
Dołączył: 5 miesięcy temu
Posty: 10

Ranga:

  brązowa
Cytat
Andrzej Zarzecki
Witam . Długość średnia anteny na pasma lotnicze to 62 cm . U mnie przy tej antenie MGL pokazuje 1,1 a 40 cm ?

Czasy się zmieniają, więc i anteny są coraz wydajniejsze, lepsze, wśród anten są też trabanty i mercedesy, najlepiej przedzwoń do producenta, telefon jest podany przy opisie zakupu anteny, na Allegro, link masz podany powyżej, lub zapytaj R. Lewandowskiego, Oni wyjaśnią Ci dosadnie co w trawie piszczy, to są profesjonaliści w tym temacie, mnie nie interesuje czy antena ma 40 czy 62 cm., dla mnie ważne jest, że wszystko, na tej małej, hula jak się patrzy, pozdrawiam.



Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2019-03-14 09:59 przez Zdzisław Piasecki.
Zdzisław Piasecki
Dołączył: 2 lat temu
Posty: 132

Ranga:

  srebrna
Re: smiling smileyPodłączenie anteny w motolotnismileys with beer
przez Robert Olszak 14-03-2019 - 19:40:22
 
Zdzisław, niepotrzebnie dałeś taki gruby przewód masowy. Antena to nie rozrusznik smiling smiley

U siebie też mam antenę mitcom-a i potwierdzam, że jest to dobry produkt, choć nie tani.
avatar

Moderator
Robert Olszak
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 1157

Ranga:

  złota
Re: smiling smileyPodłączenie anteny w motolotnismileys with beer
przez Marek Siekirka 14-03-2019 - 20:58:26
 
Pytanie.
Zwykle radio montuje się z przodu, w kokpicie. Dlaczego antena jest montowana na goleni, a nie z przodu, gdzieś w pobliżu radia?

.
.
[autogyro-wiatrakowiec.blogspot.com]
avatar

Marek Siekirka
Dołączył: 5 lat temu
Posty: 297

Ranga:

  złota
Re: smiling smileyPodłączenie anteny w motolotnismileys with beer
przez TomKob 14-03-2019 - 21:14:13
 
Ooo... kurcze, dziękuję za sporo cennych informacji, jak tylko zrobi się cieplej i spokojniej, zmierzę się z tematem.

Cytat
Robert Olszak
.... jest to dobry produkt, choć nie tani.
fakt trochę kosztuje, ale może w końcu warto.

Tak przy okazji, pytanie.
W zeszłym sezonie naszło mnie na ekranowanie cewki zapłonowej, kolega u siebie ma oryginalnie zekranowaną, a moja jest "goła", pomyślałem więc, obuduję swoją będę miał jak On, czyli lepiej, jak pomyślałem tak zrobiłem. Pół dnia walki w garażu i cewusią została zakuta w zbroję z ocynkowanej blachy stalowej, bo taką miałem, była w miarę miękka i dało się ją lutować. Blachę pomalowałem, cewkę zamontowałem w silniku, odpaliłem maszynę, silnik chwilę się rozgrzał i ... ja mu w gaz a on mi ....zgasł. O kurde myślę sobie, ale odpaliłem ponownie i jeszcze raz, ja mu w gaz a silnik kicha, parska, telepie ewidentnie wypadały zapłony.
Podmieniłem cewkę od kolegi, tą ekranowaną oryginalnie, silnik pracuje bez problemu ??? Zdewastowałem blaszany ekran na swojej cewce i jak ręką odjął.
Co według was poszło nie tak? Czy winna była blacha stalowa, która zamknęła/zaburzyła pole magnetyczne cewki (tak to sobie tłumaczę) czy bardziej prozaiczna przyczyna, czyli po prostu cewka ma przebicie i przez ekran uciekała część energii do masy (przebicie)?
Dodam, że kolegi cewka jest w ekranie z blachy aluminiowej, a sama blacha jest odsunięta od cewki ok 5-10 mm, moja była stalowa i przylegała do obudowy a silnik to BMW.

Pozdrawiam
Tomek
TomKob
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 125

Ranga:

  srebrna
Re: smiling smileyPodłączenie anteny w motolotnismileys with beer
przez Marek Siekirka 14-03-2019 - 21:26:30
 
Stawiam na ucieczkę iskier z kabla na ekran. Zmień kable i jeszcze raz załóż zbroję.

.
.
[autogyro-wiatrakowiec.blogspot.com]
avatar

Marek Siekirka
Dołączył: 5 lat temu
Posty: 297

Ranga:

  złota
Cytat
Robert Olszak
Zdzisław, niepotrzebnie dałeś taki gruby przewód masowy. Antena to nie rozrusznik smiling smiley

U siebie też mam antenę mitcom-a i potwierdzam, że jest to dobry produkt, choć nie tani.

Tak mi doradził ten od tych anten, że czym więcej miedzi tym lepiej, by dać 4-kę, 6-kę, dałem szóstkę, według mnie też uważam że ten przewód masowy jest do wymiany, człowiek ciągle się uczy.
Zdzisław Piasecki
Dołączył: 2 lat temu
Posty: 132

Ranga:

  srebrna
Re: smiling smileyPodłączenie anteny w motolotnismileys with beer
przez Robert Olszak 15-03-2019 - 08:42:37
 
Marek, można zamontować antenę z przodu, blisko radia pod warunkiem, że nie masz wskaźników elektronicznych. Niektóre wskaźniki są podatne na zakłócenia podczas nadawania.

Robert

[www.oksl-goledzinow.pl.tl]
avatar

Moderator
Robert Olszak
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 1157

Ranga:

  złota
Trzy słowa z mojej strony.

Marek - już to opisywałem - antena (promiennik) blisko elektornicznej awioniki bardzo często sieje po przewodach i powoduje różne dziwne odczyty.Przewody w wiązce nie zawsze są i mogą być ekranowane więc nie jest to wskazane. W Extremach np. jest stały problem z czujnikiem temperatury OAT, który jest prostym termistorem na dwóch długich przewodach (nieekranowanych). Włączasz PTT - temperatura szaleje smiling smiley. Mimo odległej anteny musiałem kabel prowadzić po przewiległej stronie ramy (która pracuje jako ekran).

Andrzej - jest cała masa technik na skracanie anteny. Wbrew pozorom anteny MITCOMA to nie zwykły pręt. To kompozytowy "pręt" z nawiniętym przewodem w z niewielkim zacieśnieniem. Całość jest zaklejona i zabezpieczona zamknietym tunelem termokurczliwym. To najłatwiejszy sposób na fizyczne skrócenie anteny - chociaż wymaga dużej precyzji wykonania dla zachowania założonych parametrów. Przy niższych częstotliwościach skracanei jest trudniejsze i najczęściej stosuje się po prostu cewki z dosyć grubego drutu. Popatrz np. na anteny CB gdzie dla częstotliwości 27MHz dipoł półfalowy mialby rozmiar... 11 / 2 (półfala) / 2 (dwa elementy DIpola) = 2,75m, a przecież na samochodach nie widzimy blisko trzymetrowych anten smiling smiley

Co do grubości przewodu masującego - rzeczywiście jest spory ale... to na pewno nie pogarsza parametrów - wręcz przeciwnie. Pamiętajmy, że średnica przewodu to nie tylko obciążalność prądowa ale również rezystancja (dla napięć stałych) i impedancja (dla zmiennych). Zazwyczaj stosuje się jednak przewody miniejsze ponieważ występuje tu zjawisko naskórkowości. Z dużym uproszczeniem - Im większa częstotliwość sygnału - tym bardziej "płynie" on po "naskórku" przewodu. Dlatego np. jest zalecany prowadzenie zasilania radia przewodami dużo grubszymi niż wynikałoby to z poboru prądu - chodzi o mniejsze straty zasilania (spadek napięcia na rezystorze, który tworzy przewód). Przy sygnałach w.cz. (sygnał antenowy) - ma to mniejsze znaczenie ale... ma smiling smiley



Zmieniany 2 raz(y). Ostatnia zmiana 2019-03-15 09:43 przez Ryszard Lewandowski.
avatar

Ryszard Lewandowski
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 843

Ranga:

  złota
 

Przykro nam, ale tylko zarejestrowane osoby mogą pisać na tym forum.

Kliknij żeby zalogować