"KTO JEST KIM..."
Szukaj:
Zaawansowane
Pogoda
Fora Wątki Nowy wątek Podgląd do wydruku
Start > Wiatrakowce > Tematyka ogólna > Wątek
Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Darek 23-11-2010 - 17:24:49
 
Mam pomysł... nie wiem czy pierwszy taki tutaj ale co mi tam...
Na co dzień projektuję w CAD, niestety nie to co lubię. Mam jakieś doświadczenie w budowie płatowców (uczyłem się w takiej szkole) i w projektowaniu związanym z przemysłem lotniczym ok. 10lat. Obecnie pozostało mi z tego wszystkiego latanie na paralotni.
Doszedłem do wniosku, że w czasie wolnym szkoda czasu na gapienie się w TV i mógłbym pobawić się znów w konstruktora statków powietrznych ;-)
O wiropłatach konsekwentnie starałem się nic nie wiedzieć dopóki nie natrafiłem na jakiś materiał o wiatrakowcu. Jego zalety pewnie wszyscy tu obecni znają. Ja, jak już wspominałem przeczytałem prawie cały internet na temat, znam ze zdjęć wiatrakowce które istnieją na świecie -na oczy widziałem tylko Xenona.
Pomysł polega na tym aby: wykonać prawdziwy projekt techniczny (projektuję w AutoCAD 3D) wiatrakowca i uznać go za projekt open source, tj, każdy kto wyrazi taką chęć będzie mógł zaciągnąć całą aktualną dokumentację powstającą w wyniku naszych wspólnych przemyśleń i wykorzystać ją do budowy swojego wiatrakowca a także dowolnie ją modyfikując w razie potrzeby.
Oczywiście zakładam, że jesteśmy dorosłymi i odpowiedzialnymi osobami, które potrafią postawić sobie granice dla swojej wyobraźni i zanim wzniosą się w powietrze ukończą wszelkie stosowne szkolenia i zdobędą wymagane papiery, tak aby mieć świadomość że z jakiegoś powodu nie urosły nam skrzydła...

Założeniem moim (jako pomysłodawcy prowadzącego) jest:

1. Wykonanie projektu technicznego wiatrakowca zamkniętego dwuosobowego
2. Opisanie technologii wykonania elementów wiatrakowca zamkniętego dwuosobowego
3. Wskazanie ewentualnych producentów podzespołów, które powinny być zakupione jako "pewne" i "przetestowane"- słowem jako gotowce, (np. głowica +łopaty wirnika).
4. Wykonanie wiatrakowca jako prototypu.
5. Wykonanie wyważenia statycznego konstrukcji.
6. Wykonanie prób w locie.
7. Projekt będzie dostępny w formie rysunku elektronicznego możliwego do dalszej obróbki w rdzeniu AutoCAD.
Być może wyjdzie z tego jakiś materiał, który dało by się skomercjalizować, lecz myślę, że my powinniśmy się najpierw dobrze bawić aby posiąść swój własny poprawnie latający sprzęt zaprojektowany i zbudowany wg własnych możliwości.

Proszę o zwięzłe uwagi na temat. Po tym etapie przedstawię drugi z kolei szkic 3D jako materiał do obróbki merytorycznej.


avatar

Darek
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 61

Ranga:

  brązowa
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Piotrek 23-11-2010 - 20:25:04
 
W ogłoszeniach jest wystawiony czerwony wiatrakowiec Andzeja Roszczaka, jest ładny wygladny na dobrą konstrukcje po za tym bedzie ekonomiczny. Ja taki chce miec jeśli bedzie ta maszyna dobrze latać i bedzie bezpieczna.Kupowałem juz wózek u Roszczaka i różne inne laminaty, są wykonane solidnie.Według mnie można sie skupić na tej konstrukcji niż zaczynać od zera. Co wy na to powiecie?


Piotrek
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 286

Ranga:

  złota
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez jerzy 23-11-2010 - 20:38:31
 
Witam i mam jeszcze bardziej ambitny plan. Otóż firma Constaca (patrz pilots24.de ) podjęla próbę budowy latającego samochodu, coś w rodzaju tego, co zrobili Amerykanie. Początkowo miałem im pomagać testując niektóre elementy w swojej pracowni, ale potem przyszedł kryzys i sprawa uległa zawieszeniu na czas nieokreślony. Równocześnie zacząłem szukać innych rozwiązań, niż samolot z rozkładanymi skrzydełkami. I mam pomysł, by był to wiatrakowiec dwuwuwirnikowy. Jak je umieścić, by były łatwe do demontażu i do tego sobie wzajemnie nie przeszkadzały nie piszę bo może być z tego patent. Oczywiście AUTOFLUG z jednym wirbnikiem głównym, to też mogłoby być ciekawe. Na razie zero eksperymentu, tylko parę rysunków w Mega-CADzie. Jeśli ktoś jest tematem zainteresowany- prośba o kontakt. Może najpierw mailowy, a dopiero jak coś się naprawdę zacznie rodzić - na Forum.

Pozdrawiam Jerzy

jerzy.pisarek@gmail.com
jerzy
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 1
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Darek 23-11-2010 - 21:30:14
 
Jest to faktycznie coś co przypomina to o czym ja myślę. Nie jestem natomiast pewien czy autor (ze zrozumiałych względów) chciałby udostępnić swą konstrukcję śrubka w śrubkę wszystkim zainteresowanym.
Gdyby jednak chciał to poproszę o parę przekrojów i rzutów w jednej skali. Ja mam na myśli tak opracowaną konstrukcję żeby dała się wykonać w miarę hałupniczo. Nie wiem jeszcze z jakim kosztem przyjdzie się zmierzyć ale pewnie za jakiś czas będę próbował go oszacować. Mile przyjmę wszelkie gotowe kalkulacje. (Ile Pan Andrzej liczyłby sobie za sprzedaż kpl. wiatrakowca?)
avatar

Darek
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 61

Ranga:

  brązowa
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Darek 23-11-2010 - 21:50:58
 
Temat jest ciekawy. szczególnie jeżeli najbliższe lądowisko (pole mamy kilka kilometrów od garażu ;-)
Był taki filmik na youtubie...



Myślę jednak że do celów konstrukcji amatorskiej krzyżuje w sobie dwa razy więcej zagadnień do rozwiązania. Życzę jednak powodzenia !



Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2010-11-23 23:36 przez Darek.
avatar

Darek
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 61

Ranga:

  brązowa
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Piotrek 24-11-2010 - 07:36:53
 
Z wózek w takim stanie jak na zdjeciu wiosną była mowa o 10tyś zł ile teraz to niewim.Głowica z dobrą prorotacją i łopatami średnio kosztuje do 10tyś plus naped.
Piotrek
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 286

Ranga:

  złota
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez kamil antkowiak 24-11-2010 - 08:49:02
 
- complete rotor head with mechanical pre-rotator system : 2 687 euro
- rotor ready to fly : diameter of 8,40 m : 2 892 euro
kamil
avatar

kamil antkowiak
Dołączył: 8 lat temu
Posty: 187

Ranga:

  srebrna
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Darek 25-11-2010 - 22:08:20
 
No właśnie, porównując do tego co mi bliskie dis moment, cena takiego zestawu (co podał Kamil) to nic innego jak cena skrzydła Skywalk Chili II, czy Sigmy VII cirka ebałt (paralotnia jakby ktoś był z innej branży).
Tak więc jasnym się staje, że budowa wiatrakowca patrząc od strony laicko- obliczeniowej jak by nie patrzył nie powinna się zbytnio różnić od tzw PPPG z wirnikiem zamiast PG. W zasadzie różnicą będzie moc silnika i sposób starowania .
Oczywiście do całości zagadnienia należy wziąć pod uwagę koszty szkolenia. Oczywiście można wlatać się samemu na polu sąsiada, wykorzystując siniaki i połamane kręgosłupy (również moralne) jako Świadectwo Kwalifikacji Pilota Wentylatora.
My jednak załóżmy, że każdy dorosły mąż i Ojciec (Matka?), który zapragnął oderwać się od poziomu na jakim zwykła chadzać Teściowa, będzie miał na tyle odpowiedzialności by wszystko zrobić jak trzeba, to znaczy zgodnie z prawem i zdrowym rozsądkiem. Latać na paralotni można beż żadnego papiera, czemu nie, można nawet się ubezpieczyć... ale pokażcie mi ubezpieczyciela który wypłaci złamanego grosza żonie ubitego glajciarza, któren jak się okaże w trakcie śledztwa zapomniał pozyskać drogą szkolenia odpowiedniego dokumentu, no nie?
- Kamilu, pozwolisz że Cię powołam na experta (jako kwalifikacje przytoczę iż latasz używając szmaty i wentylatora i nie wiem czego jeszcze) i poproszę o krótkie i zwięzłe wyliczenie ile nasz "Kowalski" powinien zaoszczędzić na papierosach, piwie i ciupcianiu aby się certyfikować.
Czy w chwili obecnej jest to możliwe w Polsce ew. u kogo itp.
Myślę że większość z nas zauważyła, że niejako przypadkiem masz w ofercie gotowe świeżutkie wentylatory do latania więc myślę, że każdy odpowiednio certyfikowany wiatrakolub może potencjalnie zostać Twym klientem.
Ludzie dzielą się zwykle na tych którzy latają i na tych co będą latać, jak również na tych co odziedziczyli odpowiednią gotówkę na zakup gotowego latadła i na takich co z biedy będą próbowali latać na klapie od sedesu.
Zakładam, że usystematyzowana wiedza w projekcie "wiartakowiec open source" pozwoli wszystkim "biedakom" o ptasiej duszy pozbierać myśli i podjąć odpowiednią decyzję, której celem jest przejść na następny poziom ;-)
... I wskoczyć na miejsce lalki z filmu:


avatar

Darek
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 61

Ranga:

  brązowa
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Darek 25-11-2010 - 22:30:50
 
O! ktoś jednak poszedł śladem mojego faworyta...:



(czemu on jest taki nadsterowny przy lądowaniu?)
avatar

Darek
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 61

Ranga:

  brązowa
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez kamil antkowiak 26-11-2010 - 09:44:30
 
Do świadectwa kwalifikacji pilota wiatrakowca niestety na razie nie można się w Polsce wyszkolić. Trwają intensywne prace, jest już napisany i zatwierdzony program szkolenia, brakuje tylko polskich kwitków instruktorskich.
Na razie trzeba się ratować amerykańskimi uprawnieniami.

Listę polskich instruktorów masz tu:
www.aerosports.org/training/asc-europe-instructors

Bardzo dopinguje wszystkie osoby chcące zbudować własny wiatrakowiec. Myślę, że to dobry kierunek.Jeśli mogę coś podpowiedzieć to proponuje zmienić kolejność. Najpierw szkolenie potem budowanie.Wydaje mi się, że trudno się buduje latadełko na podstawie filmów z youtube. smiling smiley

Proszę pamiętać, że po zbudowaniu trzeba będzie taki sprzęt zarejestrować, i to może być największa góra do zdobycia na drodze do własnego taniego wiatraka.

kamil antkowiak
avatar

kamil antkowiak
Dołączył: 8 lat temu
Posty: 187

Ranga:

  srebrna
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Darek 26-11-2010 - 15:23:14
 
Osobiście zgadzam się w 100%- Najpierw szkolenie i poznanie sprzętu od środka, potem budowanie i oblatywanie.
Jednakże...Zwróćcie uwagę (tak z praktyki konstruktora lotniczego), że 90% może nawet więcej, certyfikowanych samolotów, śmigłowców itp jest projektowanych, budowanych i modyfikowanych przez ludzi którzy...nigdy nie lecieli samolotem, mają obawy przed lataniem lub wręcz deklarują że nigdy nie zamierzają usiąść za sterami ;-)
Istotą każdego projektu (nie wynalazku !) jest praca z teorią zagadnień związanych z przedmiotem, który chcemy projektować.
Tak więc aby opracować wiatrakowiec (samolot, żaglowiec itp), go zbudować i postawić na polu przed potencjalnym śmiałkiem który ma na tyle ikry by dać się zabić w imię nauki należy przeprowadzić następujące prace:

1. Zgromadzić statystyki wszelkimi sposobami (jutuba jest tu bardzo pomocna choć nie jedyna)
2. Zebrać opinie praktyków i teoretyków- oczywiście filtrując informacje w sposób raczej subiektywny (w obiektywny się raczej nie da gdyż trzeba by być świętym)
3. Wybrać kierunek działania i harmonogram prac konstrukcyjnych
4. Skonsultować te prace możliwie na każdym etapie z doradcami którzy już coś osiągnęli
5. Przeprowadzić i skonsultować odpowiednie obliczenia
6. Opracować metodykę budowy prototypu oraz technologię wykonania
7. Wykonać próby na wszystkich elementach które dadzą się wypróbować zanim odbędzie się pierwszy lot
8. Wykonać wszelkie poprawki w "mięsie" i w papierze
9. Przeprowadzić oblot i zebrać doświadczenia
10. Powrócić do punktu 7,8,9...

Jak widać "na Jutubie" w świecie Chyba szczególnie w Hameryce zbudowano w stodołach setki różnych wiatrakowców. Wiele z nich wzniosło się w powietrze lecz tak na dobrą sprawę poza jednym przypadkiem (chyba rozłączenia sterów -Chiny?) nie znalazłem informacji, że ktoś się zabił na śmierć przy pomocy wiatrakowca.

Ponieważ wypadki to również bardzo ważna statystyka na tym etapie proszę Was, którzy to czytacie a interesujecie się tematem o wszelkie linki do informacjach pisanych oraz filmów mówiących o wypadkach z udziałem WIATRAKOWCA. Jakiegokolwiek byle wiatrakowca nie helikoptera.
Ten etap statystyki będzie bardzo ważny dla wielu z nas, którzy marzą o własnych skrzydłach...a raczej łopatach;-) a rozważają ryzyko jakie niesie ze sobą przebijanie głową muru historii lotnictwa.
avatar

Darek
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 61

Ranga:

  brązowa
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Janusz Kowalczyk 26-11-2010 - 20:55:56
 
Cześć
Koszty , to minimum 40000zł.
A co do wypadków to: [www.piotrp.de]

Janusz
avatar

Janusz Kowalczyk
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 1218

Ranga:

  złota
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez kamil antkowiak 26-11-2010 - 21:41:50
 
>A co do wypadków to: [www.piotrp.de]
ale żeś chłopie pomógł smiling smiley

[tervis.fidisk.fi]
[www.gyrocopter-forum.de]
[www.rotaryforum.com]

Wypadki się zdarzają i nie są w lataniu wiatrakowcowym rzadkością. We Francji instruktorzy twierdzą że najwięcej wypadków jest w 15 godzinie lotów. Przyczyna jest prozaiczna wiatrakowiec wydaje się prosty w lataniu i odporny na błędy pilotażowe. Zwróć uwagę, że wszyscy reklamują wiatrakowiec jako urządzenie które się nie przeciąga i ie wpada w kora.Po przeczytaniu takiej reklamy każdy majster chce latać wiatrakowcem smiling smiley

ps.
Instruktor z Niemiec z którym rozmawiałem twierdził, że 40% wszystkich wyprodukowanych do 2008 roku MTO 3 uległo rozbiciu smiling smiley

k.
avatar

kamil antkowiak
Dołączył: 8 lat temu
Posty: 187

Ranga:

  srebrna
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Darek 27-11-2010 - 16:47:34
 
Polecam analizę szczególnie [tervis.fidisk.fi]
Wiele się z niej można dowiedzieć.
Szczególne przypadki wiele mówią czego nie próbować, lub czego nie próbować i jak tego nie próbować... (wczoraj zginął PG pilot doświadczalny- jak donoszą podczas prób które kreował).
Tacy ludzie pokazują kierunki i oddają życie abyśmy byli świadomi.
Jak poczytam a jest co, pewnie spróbuję to jakoś podsumować.
avatar

Darek
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 61

Ranga:

  brązowa
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Janusz Kowalczyk 27-11-2010 - 17:55:20
 
Na priv dotarło do mnie pytanie : czemu tak drogo???
Oto zestawienie kosztów:

Zespół napędowy 11000
Wirnik 12000
Konsola 5000
Głowica 3000
Śmigło 3000

Razem 34000zł na same główne elementy.

A gdzie reszta?? czyli: koła , zbiorniki paliwa , fotele , rama , usterzenie , akumulator , owiewka , goleń , itd , itp....

Janusz
avatar

Janusz Kowalczyk
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 1218

Ranga:

  złota
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Piotrek 27-11-2010 - 19:32:31
 
Jakiej firmy są te podzespoły? O jakim silniku mowa?
Piotrek
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 286

Ranga:

  złota
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Darek 28-11-2010 - 01:13:26
 
Myślę że wątek o dobieraniu podzespołów nadejdzie wkrótce, natomiast napotkałem póki co czytając a propos wypadków i zagadnień wypadkowych ciekawą dyskusję nt. VNE:
[translate.google.com]
Okazuje się że VNE jest dość ważnym parametrem i nie jest to tylko widzimisię producenta, lecz wręcz parametrem do którego należy mieć szacun: można bowiem wejść w zakres przekroczenia stanu niebezpiecznego dużo poniżej VNE np. przy podmuchu/uskoku wiatru...
Warto poczytać aby się nie zdziwić że lecąc sobie spokojnie z prędkością przelotową raptem wirnik wpadnie we Flutter i przypier...y nam w D.
Myślę że w warunkach amatorskich trudno jest prawidłowo ocenić co można w danych warunkach.
avatar

Darek
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 61

Ranga:

  brązowa
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Jerzy Krypel 28-11-2010 - 20:41:24
 
witam wszystkich entuzjastów wiatrakowców.
Moj klub macierzysty to Stalowa Wola. .pilot szybowcowy , samolotowy a teraz motolotniowy i odprawie 30l entuzjasta wiatraka. Miałem szczescie ze pierwszy latający wiatrakowiec w Polsce wystartował na moim lotnisku (Turbia). Kolega Romaniak ( wyrazy szacunku) nauczył sie latac od podstaw samodzielnie metodą krok po kroku . ale to inna historia i nie powiem ciekawa. W pewnym okresie swojej działalnosci lotniczej spotkał sie entuzjastą sportów motorowych i złota raczką.P Wozowiczem. Ten ostatni jak ktos sledził prase lokalną podkarpacką juz prawie 8l temu zbudował wiatrakowiec
podobny kształtem do obecnie produkowanego Xsenona.. Jesienią ubiegłego roku na lotnisku w Turbi pilot oblatywacz Xsenona PJarzyna dokonał oblotu nowej konstrukcji P. Wozowicza. . Jego zdaniem to bardzo udana konstrukcja warta tego zeby ja powielac i latac .
Mysle ze nie warto wywazac otwartych drzwi ( tak zawsze mówiono w lotnictwie)i zastanawiac sie nad wygladem latadełka które i tak budowniczy bedzie je dostosowywał do siebie tylko poprostu skozystac z doswiadczeninnych. Kazdy moze cos dac od siebie wystarczy sie odnalesc i odgadac szczegóły. Z powazaniem ........
Jerzy Krypel
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 2

Ranga:

  brązowa
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Janusz Kowalczyk 28-11-2010 - 21:00:26
 
dff Napisał(a):
-------------------------------------------------------
> Jakiej firmy są te podzespoły? O jakim silniku
> mowa?

Zespół napędowy: Subaru wyjęte z auta (np EA82) 1500zł + tłumik 700zł + aerokonwersja 3000zł + przekładnia 4000zł + chłodnica 300zł + dorobienie napędu prerotacji ??? zł = minimum 11000zł
Wirnik
[www.averso.info]
Konsola - moja własna "radosna" twórczość. Po podliczeniu wszystkich zegarków wychodzi ~~ 5000zł (patrz fota)
Głowica - j.w. . tyle że po podliczeniu wychodzi nieco mniej ~~ 3000zł
Śmigło - tu nie mam konkretnego typu/producenta , ale myślę , że wiele się nie pomyliłem.

Oczywiście można dać np. jako licznik obrotów wirnika prędkościomierz rowerowy za 10zł , a nie robiony na zamówienie "zegar" w lotniczej obudowie , lub zrezygnować z termometru gażnika (a dokładniej powietrza w gaźniku) który w komplecie z czujnikiem kosztuje ponad 500zł (VDO) , ale efekt końcowy będzie wtedy zupełnie inny.

Janusz


avatar

Janusz Kowalczyk
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 1218

Ranga:

  złota
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Darek 29-11-2010 - 10:33:05
 
Łał!!! Na zdjęciach sprzęt prezentuje się jak na wystawie w podziemiach zamku królewskiego ;-)
Dzięki za wszelkie info i zachęcam do dalszych wynurzeń technicznych.
Kolega Jerzy opisywał latający projekt podobny do Xenona. Czy mógłbym prosić o więcej na ten temat?
Nie powiem bardzo mi się podoba ten układ kabiny lecz po różnych konsultacjach z pilotami dochodzę do wniosku że wiatraki tego typu mają kilka poważnych wad:
-Większy opór czołowy
-Ograniczenie widoczności na stronę przeciwną
-Konieczność doważania pustej strony w locie solo
-w wyniku większe zużycie paliwa (chyba niezbyt uzasadnione) w przypadku lotu solo

Zalety?: -Można być w lepszym kontakcie z pasażerem/uczniem
-Dostęp do tej samej konsoli przyrządów
-Chyba lepiej się wsiada
Trochę lepsza sytuacja z mocowaniem stabilizatora i sterów kierunku na dwóch belkach- można niżej opuścić oś ciągu...?
avatar

Darek
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 61

Ranga:

  brązowa
 

Przykro nam, ale tylko zarejestrowane osoby mogą pisać na tym forum.

Kliknij żeby zalogować