"KTO JEST KIM..."
Szukaj:
Zaawansowane
Pogoda
Fora Wątki Nowy wątek Podgląd do wydruku
Start > Wiatrakowce > Tematyka ogólna > Wątek > Strona 2
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Darek 01-12-2010 - 22:06:33
 
Aby garaż zmienił sie w hangar:



Warte przemyślenia od początku projektowania...no chyba, że mamy stodołę;-)
avatar

Darek
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 61

Ranga:

  brązowa
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Darek 01-12-2010 - 22:09:45
 
Ile kosztuje taka limuzynka, (owiewka) czy jest to tłoczone próżniowo czy na kopycie. Rozumiem że jest to jeden typoszereg do powielania?
avatar

Darek
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 61

Ranga:

  brązowa
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Darek 11-12-2010 - 19:53:54
 
Polecam obejrzenie tego filmu:



Ktoś pracuje usilnie nad VTO.
Myślę że okup za takie starty to potężny nadmiar mocy i twarde przełożenie na prerotację, o wirniku trójłopatowym nie wspominając.
avatar

Darek
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 61

Ranga:

  brązowa
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Darek 12-12-2010 - 00:32:38
 
Kolejne studium na temat układu tandem.
Spróbowałem bazując na geometrii Calidusa, rozważyć możliwość wykonania limuzyny w wersji rozwijalnej (poliwęglan bez przetłoczeń). Oczywiście dobranie limuzyny dmuchanej "kroplowej" jest możliwe, lecz z tego co wiem nie jest to raczej ani tanie ani możliwe do samodzielnego wykonania.
Myślę, że w wiatrakowcu takie drobne wiry za krawędziowe owej geometrii nie spowodują raczej drastycznego wzrostu zużycia paliwa ?
No i może by tak otunelować śmigło?


avatar

Darek
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 61

Ranga:

  brązowa
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Janusz Kowalczyk 12-12-2010 - 08:36:12
 
Cześć
Słuchaj Darku , to co robisz w tej chwili to brnięcie w niewłaściwą uliczkę. Na projekcie są (według mnie) same błędy. Poczynając od widelca ustawionego nie w tą stronę co potrzeba , następnie: załoga zbyt oddalona od siebie i niepotrzebnie na 2 poziomach , oś ciągu zbyt wysoko , śmigło za daleko od masztu , maszt zbyt zagięty do przodu , za duży prześwit między końcówką śmigła a ramą (ale to wynika ze zbyt wysokiego umieszczenia osi ciągu) , za mała powierzchnia usterzenia (zbyt duża powierzchnia boczna przedniej części w stosunku do tylnej) , otunelowanie śmigła (aby to działało skutecznie odstęp końcówki łopaty śmigła od pierścienia to kilka mm co jest trudne do wykonania ze względu na drgania zespołu silnikowego - zazwyczaj końcówki uderzają o pierścień i kaplica). Podsyłąm Ci innego gotowca - ramę MTO 03. W "okolicach" obiadu postaram się napisć kilka słów jak według mnie zabrać się do projektowania.

Janusz


avatar

Janusz Kowalczyk
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 1218

Ranga:

  złota
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Darek 12-12-2010 - 10:04:11
 
Na podstawie Twojego rysunku MTO mogę stwierdzić, że... jestem genialny ;-)
Nałożyłem jeszcze raz zdjęcia calidusa i też rozkład pasuje...
Czekam niecierpliwie na dalszy komentarz...


avatar

Darek
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 61

Ranga:

  brązowa
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Darek 12-12-2010 - 19:25:56
 
Janusz, może na poprzednich rysunkach Cię cosik w błąd wprowadziło.
Na kolejnym poprawiłem nieco oś ciągu.
Uważam że umieszczenie środka ciężkości pasażera dokładnie pod punktem podwieszenia jest jak najbardziej zasadne nieprawdaż. Co do różnicowania poziomu pilot pasażer (mam to jeszcze z LBK ) to niby czemu nie, niech pasażer (IIpilot) też ma coś z życia. Projektujemy przecież Wentylator idealny mamy czas...;-)
Warto kliknąć na rysunek -będzie większy.



Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2010-12-12 19:28 przez Darek.


avatar

Darek
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 61

Ranga:

  brązowa
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Janusz Kowalczyk 12-12-2010 - 22:57:52
 
Darek Napisał(a):

> Uważam że umieszczenie środka ciężkości
> pasażera dokładnie pod punktem podwieszenia jest
> jak najbardziej zasadne nieprawdaż.

Ocvzywiście , że nie. To błąd! CG pasażera powinno być przed punktem podwieszenia. Umiejscowienie takie jak na twoim rysunku spowoduje podnoszenie dziobu w momencie gdy pasażer wsiądzie. Ale pokolei.

Według mnie proces projektowania powinien być rozpoczęty od zgromadzenia odpowiednich narzędzi. Na tym etapie najwygodniej będzie spędzać ten czas przed ekranem komputera , więc musimy zdobyć odpowiedni program. Proponuję wersję studencką programu T-flex.

[www.tflex.pl]

Można nim wygodnie projektować w 2D i pozostać w pełni zgodnym z prawem. Na tym etapie projektowanie w 3D raczej nie ma sensu , a nawet ze względu na dodatkową komplikację może przeszkadzać. W programie przygotowujemy sobie „kartkę papieru” o wymiarach 6000mm / 3500mm. Pozwoli to na bezstresowe rysowanie w skali 1:1 (czyli bez przeliczania skali wymiarów na kalkulatorze) , a wymiary uzyskiwane z rysunku będą docelowymi wymiarami detali (w mm).

Właściwe projektowanie należy rozpocząć od wyznaczenia najważniejszego punktu konstrukcji , czyli środka ciężkości (z angielska oznaczonego: „CG”). Wokół niego wszystko się kręci i wszystkie elementy powinny znaleźć odpowiednie miejsce względem niego.
Następnie wyznaczamy 2 linie: pierwsza pozioma biegnie ~~50mm ponad CG , druga skośnie przechodzi przez punkt (odchylenie 8 – 9 stopni od pionu). Linia pozioma to linia osi ciągu – po niej przesuwać będziemy zespół napędowy. Skośna „pionowa” to linia wyważenia (gdy wykonywać się będzie wyważanie wózka ta linia będzie pionowa , a wózek zawiśnie owe 8 – 9 st w przód) , po niej wędrować będzie punkt mocowania przegubu kardanowego głowicy.
W punkcie CG wiatrakowca umieszczamy punkt CG pasażera. Dzięki temu niezależnie czy jego miejsce będzie puste czy zajęte wyważenie wózka się nie zmieni. Najlepiej mieć przygotowany schematyczny rysunek ludzika w fotelu.
Przygotowujemy szkic drążka sterowego w 3 położeniach. Musimy znać długość wajchy i przewidywany kąt wychyleń. Na rysunku będzie to wyglądać jak litera V z pionową kreską w środku. Ten schemat umieszczamy przed pasażerem tak , aby przy skrajnym tylnym położeniu drążka nie opierał się on o jego brzuch . Dzięki temu manewrowi wiemy gdzie umieścić plecy fotela pilota – drążek pasażera w skrajnym przednim położeniu nie może się blokować o fotel (albo co gorsza , tak jak na zlepionym schemacie Darka , nie powinien wypadać w zadku pilota ;-). Ponownie , tym razem przed pilotem wstawiamy schemat drążka , co pozwoli nam prawidłowo wyznaczyć miejsce ustawienia konsoli. Miejsca na stopy (orczyk) powinny wypaść ~~ 1100 – 1150 mm przed oparciem fotela (ale to cecha zależna od wzrostu). Następnie pod fotelami trzeba umieścić układ sterowania , a dopiero pod nim kil. Teraz ustawiamy maszt (z grubsza) a za nim jak najbliżej zespół napędowy (piszę z grubsza , bo jego ustawienie może się nieco zmienić po prawidłowym pozycjonowaniu głowicy). I tu występuje problem , bo trzeba dokładnie wiedzieć jakie będą wymiary silnika i średnica śmigła. Przy rysowaniu zespołu: silnik – przekładnia ustawcie oś przekładni poniżej osi wału korbowego silnika. Kolejny element to belka ogona. W ostatnim okresie kąt (nazwijmy to ) zwisu tylnego zwiększył się z 5st , do około 12st , pozwala to agresywniej lądować bez obawy wygięcia belki. Belka powinna przebiegać minimum 50mm poniżej końcówki śmigła (i dlatego istotna jest wiedza o długości zespołu napędowego – wtedy można poprowadzić prostą belkę , jeśli chcemy mieć więcej luzu to belka pod okolicą końcówki śmigła będzie mieć charakterystyczny łuk w dół , wtedy będzie można przemieszczać silnik tył przód bez obawy zaczepienia śmigłem. Teraz łączymy belkę ogonową z kilem (zazwyczaj 2 belki w kształcie skośnie ustawionej litery V) . Dolną belkę łączącą podpieramy dolnym końcem masztu , górna opiera się o maszt w okolicach mocowania łoża silnika. Kolejnym etapem jest ustawienie wirnika. Musimy przygotować schematyczny rysunek z wirnikiem odchylonym do tyłu o 10st (to raczej dla efektu wizualnego powstającego szkicu) , oraz linią biegnącą do tyłu pod kątem 28st od poziomu w dół (jest to linia pokazująca jak nisko może opaść łopata kręcąc się w czasie pracy). Tak powstały schemat przesuwamy po skośnej przechylonej linii przechodzącej przez CG starając się tak ustawić wirnik aby łopata nie wchodziła w śmigło (ja zostawiłem kilkanaście cm separacji). Gdy się z tym uporamy widzimy , że za śmigłem mamy przestrzeń w której możemy umieścić statecznik i ster kierunku. Oczywiście pozostawiamy wolną przestrzeń pod linią obrazującą dolne skrajne położenie łopaty (~~200mm). Generalnie , raczej im większy ster tym lepiej , tym bardziej , że pracować on będzie w śladzie aerodynamicznym za kabiną. Gdy mamy już usterzenie pionowe rysujemy stabilizator poziomy. Ponieważ pracuje on w strumieniu zaśmigłowym , aby nie reagował na zmiany obrotów najlepiej umieścić go na wysokości osi śmigła (między 40 – 60 % średnicy). Nie pytajcie tylko jak wyznaczyć prawidłową jego powierzchnię . W zasadzie pozostaje nam wyznaczyć rejon gdzie będzie zbiornik paliwa (i wyznaczyć jego pojemność). Znając przybliżone wartości wagi poszczególnych elementów można przystąpić do wyliczenia gdzie przy takim umieszczeniu elementów jak na naszym szkicu wypadnie faktycznie środek ciężkości. Można to zrobić np. korzystając z arkusza kalkulacyjnego stworzonego przez Stana Rucińskiego i współrzędnych "X" i "Y" z programu do projektowania. Dzięki tym obliczeniom dowiecie się , że … pierwsze podejście było do d…y i wszystko trzeba trochę przesunąć. Szczególnie duży wpływ ma ustawienie wirnika. Sytuację można ratować przestawianiem akumulatora. Na tym etapie zobaczycie jak zmienia się wyważenie wraz ze zmianami wagi pilota (np. u mnie jest ograniczenie od 85kg do 115kg). Jak wszystko pójdzie dobrze to powinniście otrzymać rysunek zbliżony do mojego.

Janusz


avatar

Janusz Kowalczyk
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 1218

Ranga:

  złota
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Darek 12-12-2010 - 23:54:34
 
Janusz Kowalczyk Napisał(a):
-------------------------------------------------------
> Darek Napisał(a):
>
> > Uważam że umieszczenie środka ciężkości
> > pasażera dokładnie pod punktem podwieszenia
> jest
> > jak najbardziej zasadne nieprawdaż.

>
> Ocvzywiście , że nie. To błąd! CG pasażera
> powinno być przed punktem podwieszenia.
> Umiejscowienie takie jak na twoim rysunku
> spowoduje podnoszenie dziobu w momencie gdy
> pasażer wsiądzie.

Jak to?
U mnie (oczywiście w założeniach teoretycznych) CG pasażera CG wiatrakowca i oś podwieszenia znajdują się na jednej linii, a więc wysiadka pasażera nic nie spowoduje...i chyba o to chodzi.




> Dzięki temu manewrowi wiemy gdzie umieścić
> plecy fotela pilota – drążek pasażera w
> skrajnym przednim położeniu nie może się
> blokować o fotel (albo co gorsza , tak jak na
> zlepionym schemacie Darka , nie powinien wypadać
> w zadku pilota ;-).

W zadku pilota wychodzi drążek z MTO przyłożonego do mojej geometrii, co nie znaczy że u mnie drążek tam będzie.
O drążkach jeszcze nie myślałem (mam inny pomysł- ale o tym za czas jakiś)



> wygięcia belki. Belka powinna przebiegać minimum
> 50mm poniżej końcówki śmigła

A jaką średnicę i rodzaj śmigła proponujesz?

I gdzie u Ciebie znajduje się CG? Jeżeli możesz to dorysuj proszę.
Ważyłeś już sprzęt czy na razie obliczeniowo?


avatar

Darek
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 61

Ranga:

  brązowa
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Janusz Kowalczyk 13-12-2010 - 08:54:26
 
Darek Napisał(a):

> Jak to?
> U mnie (oczywiście w założeniach teoretycznych)
> CG pasażera CG wiatrakowca i oś podwieszenia
> znajdują się na jednej linii, a więc wysiadka
> pasażera nic nie spowoduje...i chyba o to
> chodzi.

Tak powinno być , ale umieściłeś źle względem siebie: wspólny CG i punkt podwieszenia. Jeśli CG jest pionowo pod punktem podwieszenia , to wózek w próbie wieszania/ważenia będzie wisiał poziomo , a ma być pochylony do przodu ~~ 9st (kurcze , jak się na klawiaturze robi takie małe kółeczko nad cyferką aby oznaczyć stopnie??) Więc na rysunku musi być o te 9st "do przodu (w stosunku do punktu podwieszenia).

> pomysł- ale o tym za czas jakiś)
>

> A jaką średnicę i rodzaj śmigła proponujesz?

175 lub 182cm Kievprop


> I gdzie u Ciebie znajduje się CG? Jeżeli możesz
> to dorysuj proszę.

Patrz rysunek. Po kilkakrotnym "przestawianiu mebli" doszedłem do wniosku , że dalsza męczarnia nie ma sensu , więc z tym jest lekki bałagan.

> Ważyłeś już sprzęt czy na razie obliczeniowo?

Obliczeniowo , jeśli masa pustego wyjdzie 300kg to będę zadowolony.

Janusz


avatar

Janusz Kowalczyk
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 1218

Ranga:

  złota
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Darek 14-12-2010 - 20:09:30
 
A... żeby się upewnić; czy ważąc wiatrak na podwieszeniu masz na myśli wiatrak w konfiguracji masy suchej czy masy gotowego do lotu czyli włącznie z siedzącym pilotem. W przypadku gdy CG=CG pasażera to w sumie wszystko jedno czy "z" czy "bez" pasażera.
Chciałbym prawidłowo zrozumieć ideę pochylenia 9deg przy ważeniu.
Bo w sumie to nie wiem na dobrą sprawę (jak pisałem na początku w tzw szkole temat śmigłopłatów (;-) omijałem skutecznie), to nie bardzo wiem czy w tego rodzaju aparatach latających obowiązują prawidła tego rodzaju jak kąty zaklinowania skrzydła (wirnika), kąty zaklinowania stateczników i w końcu kąty zaklinowania osi ciągu w poziomie.
Np. w samolocie "Orlik" przy którym spędziłem trochę czasu w BK, ma oś ciągu krzywą do kierunku dzioba o jakie 2-3deg aby wir powstający za śmigłem kręcąc się w wyniku obrotów śmigła przy określonych "średnich" V, tak opływał statecznik pionowy by samolot leciał prosto bez trymowania.
Czy w wiatrakowcu również stosuje się poprawkę kierunku wektora osi ciągu, czy się tę kwestię rozwiązuje w inny sposób?
avatar

Darek
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 61

Ranga:

  brązowa
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Janusz Kowalczyk 15-12-2010 - 09:00:29
 
Darek Napisał(a):
-------------------------------------------------------
> A... żeby się upewnić; czy ważąc wiatrak na
> podwieszeniu masz na myśli wiatrak w konfiguracji
> masy suchej czy masy gotowego do lotu czyli
> włącznie z siedzącym pilotem.

Zawsze Z pilotem (niezależnie od konfiguracji foteli). Przy układzie siedzeń obok siebie sytuacja się komplikuje , trzeba uwzględnić ewentualne ciężarkiw momencie gdy leci sam pilot. Wpływ zatankowania zbiornika ,ze względu na jego bliskie położenie od CG ma mały wpływ na zmiany wyważenia.


czy w tego rodzaju aparatach
> latających obowiązują prawidła tego rodzaju
> jak kąty zaklinowania skrzydła (wirnika), kąty
> zaklinowania stateczników i w końcu kąty
> zaklinowania osi ciągu w poziomie.

Oczywiście! Np. Zależnie czy wirnik będzie rozkręcany ręcznie czy mechanicznie będzie miał inny kąt natarcia. Ukłąd sterowania nie jest symetryczny. Jedno z cięgien w układzie sterowania ma mniejszą (o kilka milimetrów) długość. Dzięki temu lecimy prosto przy drążku w pozycji pionowej. Stabilizator jest na kącie zero , ale statecznik pionowy już nie , jest przestawiony o kilka stopni aby skompensować "zakręcanie" wiru zaśmigłowego. Kąty wychyleń głowicy i wirnika są z góry określone. Najlepiej widać to na szkicu wiatrakowca JT5


> Np. w samolocie "Orlik" przy którym spędziłem
> trochę czasu w BK, ma oś ciągu krzywą do
> kierunku dzioba o jakie 2-3deg aby wir powstający
> za śmigłem kręcąc się w wyniku obrotów
> śmigła przy określonych "średnich" V, tak
> opływał statecznik pionowy by samolot leciał
> prosto bez trymowania.

Zapewne lekka korekta ustawienia silnika też jest pożądana , ale nie mam informacji co do konkretnych ustawień. Z moich doświadczeń z ustawianiem silnika w motolotni wynika , że złe ustawienie zaklinowania silnika może być bardzo katasrofogenne.

> Czy w wiatrakowcu również stosuje się poprawkę
> kierunku wektora osi ciągu, czy się tę kwestię
> rozwiązuje w inny sposób?

J.w.

Janusz
avatar

Janusz Kowalczyk
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 1218

Ranga:

  złota
Załączniki:
otwórz | pobierz - jt-5.pdf (340.9 KB)
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Bartosz Sołtys 02-01-2011 - 11:50:09
 
widział ktoś gdzieś wiatraczek z napędem ciagnącym ? interesuje mnie wyważenie, ściślej srodki cięzkości i kąt kadłuba względem gleby przy wyważaniu zakłądając ze wirnik mamy w poziomie
Bartosz Sołtys
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 82

Ranga:

  brązowa
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Janusz Kowalczyk 02-01-2011 - 18:32:03
 
Mam tylko coś takiego.

Janusz



Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2011-01-02 18:33 przez Janusz Kowalczyk.


avatar

Janusz Kowalczyk
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 1218

Ranga:

  złota
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Darek 03-01-2011 - 22:10:27
 
Dzięki, ciekawy materiał.
Póki co jestem na instalacji więc trudno drążyć temat. Jak wrócę mam umówione ciekawe spotkanie i ... locik Calidusem.
avatar

Darek
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 61

Ranga:

  brązowa
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez robert staniewicz 20-01-2011 - 13:52:01
 
Życzę wszystkim sukcesów i spełnienia pomysłów , a może komuś śmigłowiec smiling smiley
robert staniewicz
Dołączył: 6 lat temu
Posty: 4
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Lech Walach 23-01-2011 - 13:11:26
 
Czy lot Calidusem jest gdzieś w Polsce możliwy? Jeśli tak, byłbym wdzięczny za "namiar".
Lech Walach
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 13

Ranga:

  brązowa
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Piotrek 26-01-2011 - 10:38:34
 
Z tego co słyszalem to Zaleski ma Calidusa ale namiarów nie mam.
Piotrek
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 286

Ranga:

  złota
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Darek 27-01-2011 - 13:29:47
 
Latał kolega w Modlinie Calidusem. Ja się też wybieram.
Mówił że Calidus różni się od np. Xenona tak jak Porsche od Merca:
Jest zrywniejszy szybszy, ale ma trochę więcej wibracji i nie ma takiego komfortu. Widoczność wiadomo, lepsza ale wsiadanie trudniejsze;-)
Nabieranie prędkości i Vmax też w podobnej relacji.
avatar

Darek
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 61

Ranga:

  brązowa
Re: Zaprojektujmy Wiatrakowiec !!!
przez Darek 27-01-2011 - 13:34:53
 
O taki KISS się pojawił u Celiera:
[www.celieraviation.eu]


avatar

Darek
Dołączył: 7 lat temu
Posty: 61

Ranga:

  brązowa
 

Przykro nam, ale tylko zarejestrowane osoby mogą pisać na tym forum.

Kliknij żeby zalogować