"KTO JEST KIM..."
Szukaj:
Zaawansowane
Pogoda
Fora Wątki Nowy wątek Podgląd do wydruku
Start > Wiatrakowce > Tematyka ogólna > Wątek > Strona 4
Re: Testy na łopacie wiatrakowca ELA
przez MArek 23-02-2018 - 21:29:09
 
Ciekawe czy przetrzyma maszynę. Bardzo jestem ciekawy. I powiem Wam coś wiecej to szukanie i badanie mnie cholernie wkręciło.



Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2018-02-23 21:30 przez Marek Adamski.


MArek
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 530

Ranga:

  złota
Re: Testy na łopacie wiatrakowca ELA
przez MArek 23-02-2018 - 21:35:35
 
.


MArek
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 530

Ranga:

  złota
Re: Testy na łopacie wiatrakowca ELA
przez MArek 25-02-2018 - 22:14:14
 
Demontaż wirnika zanim się zaloży wiąże się z prawidłowyą wagą torem i linią.


MArek
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 530

Ranga:

  złota
Re: Testy na łopacie wiatrakowca ELA
przez MArek 25-02-2018 - 22:14:54
 
.


MArek
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 530

Ranga:

  złota
Re: Testy na łopacie wiatrakowca ELA
przez MArek 07-03-2018 - 10:17:33
 
no cóż... po teście zrywania


MArek
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 530

Ranga:

  złota
Re: Testy na łopacie wiatrakowca ELA
przez MArek 07-03-2018 - 10:18:22
 
Jak zapowiadałem zerwanie łopaty tak tez zrobiłem.


MArek
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 530

Ranga:

  złota
Re: Testy na łopacie wiatrakowca ELA
przez MArek 07-03-2018 - 10:21:30
 
ty razem strzeliła łopata a nie mocowania,


MArek
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 530

Ranga:

  złota
Re: Testy na łopacie wiatrakowca ELA
przez MArek 07-03-2018 - 10:22:22
 
.


MArek
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 530

Ranga:

  złota
Re: Testy na łopacie wiatrakowca ELA
przez MArek 07-03-2018 - 10:22:47
 
,


MArek
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 530

Ranga:

  złota
Re: Testy na łopacie wiatrakowca ELA
przez MArek 07-03-2018 - 10:23:34
 
Tak wygląda to na wykresie.


MArek
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 530

Ranga:

  złota
Re: Testy na łopacie wiatrakowca ELA
przez MArek 07-03-2018 - 10:24:41
 
'


MArek
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 530

Ranga:

  złota
Re: Testy na łopacie wiatrakowca ELA
przez MArek 07-03-2018 - 10:25:42
 
no i sam przekrój po rozerwaniu;


MArek
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 530

Ranga:

  złota
Re: Testy na łopacie wiatrakowca ELA
przez MArek 07-03-2018 - 10:27:23
 
po oględzinach można zauważyć , że otwory w trakcie próby zostały rozciągnięte


MArek
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 530

Ranga:

  złota
Re: Testy na łopacie wiatrakowca ELA
przez MArek 07-03-2018 - 10:37:22
 
łopata została rozerwana przy sile 192 kN. Trzeba zauważyć , że badana łopata lądowana na autorotacji w terenie z przeszkodami. Była już raz próba jej rozerwania zakończona przy 162 kN zerwaniem metalowych trzymaków. Metale też mają swoją pamięć co mogło w strukturze się zapisać, ale... jeśli chodzi o mnie jestem zadowolony z wyniku.


MArek
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 530

Ranga:

  złota
Cytat
Marek Adamski
łopata została rozerwana przy sile 192 kN. Trzeba zauważyć , że badana łopata lądowana na autorotacji w terenie z przeszkodami. Była już raz próba jej rozerwania zakończona przy 162 kN zerwaniem metalowych trzymaków. Metale też mają swoją pamięć co mogło w strukturze się zapisać, ale... jeśli chodzi o mnie jestem zadowolony z wyniku.

Witaj Marku. Napisałeś o "pamięci i zapisie w strukturze metalu"- czyli można by przyjąć na tej podstawie, że wszelkie eksploatacyjne przeciążenia również nakładają się i sumują w tej pamięci aż do urwania?

Umieściłeś wykres bez jednostek, czy mamy rozumieć ze zerwanie nastąpiło w 9-tej sekundzie próby?

Proszę jeszcze abyś trochę rozwinął z czego Ty jesteś zadowolony w tym wyniku, czy zrobiłeś jakieś zestawienie porównań z innymi producentami(znam wyniki zrywania przy prawie dwukrotnie większej sile).

Pozdrawiam Wiesiek.
Wiesław Sobczak
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 83

Ranga:

  brązowa
Re: Testy na łopacie wiatrakowca ELA
przez MArek 08-03-2018 - 11:24:58
 
Wiem do czego pijesz i na jaką drogę chcesz sprowadzić rozmowę ...nie tym razem jednak kolego Sobczak.
Dlaczego jestem zadowolony ? W normalnym locie maksymalne siły to około powiedzmy 9 ton i mam tu na myśli naprawdę ekstremalne latanie. Czym jest zatem 9 ton do ponad 19 -tu. Nikt nie mówił , że będzie łatwo i byłbym ostrożny ze stwierdzeniem , że latanie jest bezpieczne. Bezpiecznie to można siedzieć w fotelu.
Jeśli chodzi o mnie to ja latam tak jak latałem do tej pory nie daje się zwariować.
Kilka osób do mnie dzwoniło z pytaniem ..."po co to wszystko robię i co chcę sobie udowodnić'...
Wypadki lotnicze zdarzają się każdego roku i będą się zdarzać. W tym zapewne też. Tu nie odkryłem Ameryki. Tego nikt nie zmieni. Wypadki i zdarzenia lotnicze powinny być wyjaśniane przez powołaną do tego celu PKBWL, ale jak czas pokazuje to kolejny wypadek gdzie ludzie którzy powinni wyjaśnić, czy ukierunkować zdarzenie dla innych organów upoważnionych do prowadzenia postępowań zamykają swoje czynności dzięki umożliwiającym zresztą im to przepisom. Więc tu wszystko zgodnie z prawem. Po co głowić się i tracić czas jak prawo daje nam furtkę do odstąpienia od czynności badanego zdarzenia. W mojej ocenie jest to niepoważne , bo wyjaśniając przyczynę jednego wypadku, czasem z błahego powodu możemy tym uratować życie innym osobom.
Latam na takim samym wiatrakowcu jaki brał udział w tragicznym zdarzeniu pod Lubinem i chciałem wiedzieć / pomimo zapewnień właściciela elaaviation Pana Emilio / ile taka łopata może wytrzymać na rozciąganie i jak się zachowa.
Poprzez swoje "garażowe" doświadczania wiem , że w żaden sposób nie można zgnieść profilu skręcając śruby bez klucza dynamometrycznego. Praktycznie do zerwania nakrętki profil nie uległ zniekształceniu.
Jak widzicie trochę zaśmieciłem forum w tematyce wiatrakowców, ale wolę coś zrobić , dotknąć i sam sprawdzić niż siedzieć bezczynnie i wrzucać jakieś teorie wyssane z palca, czy siać zamęt i szczuć swoimi niepewnościami innych. Dlatego kolejny raz proszę o załączenie linków / trzech innych zdarzeń/, które rzekomo miały miejsce na świecie z tożsamym oderwaniem się łopat o których to mówiły osoby latające bliźniaczymi wiatrakowcami.
I jeszcze jedno. Ja nie twierdzę, że łopaty Elaaviation są najlepsze na świecie. W swoim poście nie podkreśliłem tego ani razu, a samo stworzenie tego postu nie miało służyć wybieleniu łopat Eli. Nie zamierzam przekonywać do nich nikogo. Może nie jest najlepszym sposobem połączenie w produkcji łopat dwóch elementów / laminatu i duraluminium / co zauważył i podkreślił Krzysztof, ale tak ktoś wymyślił i na takich łopatach lata Ela. Lata ich kilkaset na świecie może i blisko tysiąca.
Wielką stratę po swoich bliskich doświadczyły rodziny Artura i Tomka. Stratę po kolegach zauważyli i przeżyli koledzy i przyjaciele zmarłych tragicznie osób. Wypadek sprzed roku zapewne dał wielu osobom interesującym się wiropłatami i to nie tylko pilotom latającym na Eli , że jednak łopaty mogą się złamać. Zatem chciałbym wiedzieć dlaczego tak się stało, dlaczego łopaty się złamały i czy musiało do tego tragicznego wypadku dojść.

Pozdrawiam



Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2018-03-08 11:27 przez Marek Adamski.
MArek
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 530

Ranga:

  złota
Cytat
Marek Adamski
Wiem do czego pijesz i na jaką drogę chcesz sprowadzić rozmowę ...nie tym razem jednak kolego Sobczak.
Dlaczego jestem zadowolony ? W normalnym locie maksymalne siły to około powiedzmy 9 ton i mam tu na myśli naprawdę ekstremalne latanie. Czym jest zatem 9 ton do ponad 19 -tu. Nikt nie mówił , że będzie łatwo i byłbym ostrożny ze stwierdzeniem , że latanie jest bezpieczne. Bezpiecznie to można siedzieć w fotelu.
Jeśli chodzi o mnie to ja latam tak jak latałem do tej pory nie daje się zwariować.

Marku widzę, że to drażliwy dla Ciebie temat(sporadycznie pijący jestemsmiling smiley),jeśli masz tylko swoje utarte drogi rozmów to ja naprawdę nie chcę Cię od nich odwodzić. Na początku próbowałem tu rozważać różne możliwości testów zmęczeniowych ale doszedłem do wniosku, że przy niskich nakładach i amatorsko raczej nie da się nawet zrobić odpowiednich badań pomiarowych, nie mówiąc o symulacjach zmęczeniowych(sam się poddałem w analizach).

Przykro mi jeśli w samym zadaniu prostego pytania o wnioski upatrujesz jakiegoś "zwariowania".
Sam kilka lat temu jak nastąpił "bum" bardzo interesowałem się wiatrakowcami jakieś pół roku, latałem też dwuosobowym i bardzo mi się podobała jego zwrotność , wciąż mam sentyment jednak ze wzgledów ekonomiczno-finansowych powróciłem do marzeń o motoszybowcach wraz z kilkoma kolegami wg. nowych przepisów, które zrealizowaliśmy tylko ULC ich nam jeszcze do końca nie zatwierdził(5 lat oczekujemy).

Życzę wszystkiego dobrego w tym sezonie i do zobaczenia w powietrzu lub na lądowiskach Wiesiek.smiling smiley
Wiesław Sobczak
Dołączył: 10 lat temu
Posty: 83

Ranga:

  brązowa
Re: Testy na łopacie wiatrakowca ELA
przez MArek 15-03-2018 - 10:17:47
 
Tak jak obiecałem w załączniku film z drugiej próby zmęczeniowej łopaty elaaviation.

[www.youtube.com]

Pozdrawiam
Marek
MArek
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 530

Ranga:

  złota
Re: Testy na łopacie wiatrakowca ELA
przez Bodziego 15-03-2018 - 12:51:25
 
Co ten filmik ma wspólnego z wytrzymałością zmęczeniową? Przecież to zwykła próba rozciągania fragmentu łopaty
Bodziego
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 46

Ranga:

  brązowa
Re: Testy na łopacie wiatrakowca ELA
przez MArek 15-03-2018 - 13:05:43
 
Hej mądrala skoro to tylko zwykła próba rozciągania fragmentu łopaty to może podaj jakieś inne przykłady testów łopat wiatrakowca. Zaprezentuj nam to..
MArek
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 530

Ranga:

  złota
 

Przykro nam, ale tylko zarejestrowane osoby mogą pisać na tym forum.

Kliknij żeby zalogować