"KTO JEST KIM..."
Szukaj:
Zaawansowane
Pogoda
Fora Wątki Nowy wątek Podgląd do wydruku
Start > Lotnie > Tematyka ogólna > Wątek
Uwagi do wypadku z 4 lipca
przez skrzetny 23-07-2004 - 14:14:53
 
Witam!
Pomimo tego że nie mam 100 holi za wycišgarkš wstrzšsnęło mnš pytanie:
"...Nie gadałem jeszcze z nikim doœwiadczonym, ale zastanawiam się, czy z dolnš linę cišgnšcš nam za sterownicę mimo wszystko da się wzlecieć - np. mocniej jš œcišgajšc? ..."

Postanowiłem przeanalizować z jakš siłš działa lina wycišgarki na lotnie.
Żeby nie analizować całego układu sił jaki daje płat lotni (siła noœna, siła oporu, moment jaki dajš te siły dla całego układu pilot-lotnia) odcinam linę przy pilocie i "patrzę" jakie tam występujš siły i momenty:

RYSUNEK jest załšczony w odpowiedzi: "poprawiony rysunek"

- jeżeli wszystko przebiega jak należy, tzn cišgniemy za górnš linkę wówczas siła w linie wynosi tyle ile siła F1 (patrz zdjęcie) ustawiona na wycišgarce (80 do 100 kg) minus w poczštkowym etapie lotu siła tarcia liny o podłoże, która się zmniejsza wraz ze wzrostem wysokoœci lotu lotni (oceniam jš na 5 - 10 kg), dalej tš siłę pomijam. Dodatkowo siła F1 powoduje powstanie momentu zadzierajšcego M1 na ramieniu równym odległoœci pomiędzy SC a punktem przyłożenia siły, moment ten powinien być bardzo mały).

- co się dzieje jeżeli nagle wyczepi się górna lina? Nacišg w linie oczywiœcie się nie zmniejszy, więc siła F1 = F2 i równa się sile F3 z jakš lina działa na zaczep. Ponieważ lina opiera się o poprzeczke sterownicy powoduje to pojawienie się siły wypadkowej W1 , która jak widać z rysunku w poczštkowej fazie startu może być bliska sile F1, czyli 80-100 kg !!! Oczywiœcie im wyżej nastšpi niekontrolowane wypięcie liny tym większy jest kšt wektora siły F1 i lotni i tym mniejsza jest wypadkowa W1, oraz moment M2. Nawet jeżeli założyć że M1 i M2 w wyniku prawidłowego doboru położenia zaczepu (do czego się dšży!) sš równe zero (ponieważ F1 i F3 przechodzš przez/lub blisko SC) i tak pojawia wypadkowa W1 która daje duży moment zadzierajšcy ponieważ jest stosunkowo dalego przyłożona od SC (0,3 do 0,4 m). Wzišwszy jeszcze pod uwagę położenie ršk pilota, jeżeli sš one na poprzeczce, wówczas musi zadziałać z podobnš siłš, a jeżeli sš na ramionach sterownicy to trzeba sobie to przenożyć przez stosunek odległoœci punktów przyłożenia siły W1 i reakcji pilota od SC.

Należy jeszcze wzišć pod uwagę aspekt zaskoczenia. Chyba nie ma pilota który na tym etapie lotu byłby wstanie opanować lotnie (czyli 2-3 m nad ziemiš, praktycznie zaraz po starcie). Prawdopodobnie lotnia gwałtownie zadarła i przechyliła się na skrzydło uderzajšc w ziemię, jak latawiec któremu przyczepiono za krótki ogon .....


Œrodki zaradcze:
- bezpoœrednio po starcie nie wznosić się pod zbyt dużym kštem - łatwiej wyprowadzić lotnię po ew. niekontrolowanym wypięciu lub zerwaniu liny. Oczywiœcie efektywna wysokoœć holu się zmniejsza, ale to można rozwišzać dokupujšc 300m liny i wydłużajšc lotnisko :-).
- przekonstruować zaczep do holowania, tak aby wymagał wykonania dwóch czynnoœci w celu przepięcia się z górnej liny na dolnš: pierwsza czynnoœci: domknięcie zamka dolnej liny, druga czynnoœć otwarcie zamka górnej liny. Przy tak skonstruowanym zamku zerwanie/ lub wypięcie górnej liny spowoduje całkowicie odpadnięcie od holu.

To tyle. Dziękuje tym którzy doczytali do tego miejsca i starali się zrozumieć.

pzdr
Skrzetny



Post wyedytowany (07-26-04 14:22)
skrzetny
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 30

Ranga:

  brązowa
Re: Uwagi do wypadku z 4 lipca
przez Waldemar Kruk 23-07-2004 - 18:39:48
 
Z góry przepraszam Cie za to pytanie, ale zdjęcie w przykładzie prowokuje samo do jego zadania: czy to co pokazujesz to jest poczštek startu na holu, chwilowe zatrzymanie (chyba nie, bo kil jest w powietrzu), czy awaryjne lšdowanie z linš w zaczepie? Bo chyba nie rozpoczynasz holowania z pozycji leżšcej wykorzystujšc przy tym kółka na sterownicy? :-)



Waldek Kruk
Waldemar Kruk
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 11

Ranga:

  brązowa
Re: Uwagi do wypadku z 4 lipca
przez skrzetny 26-07-2004 - 09:02:02
 
A o to już należałoby zapytać Grzesia Cedro, to z jego strony zdjęcie. Zresztš to nie ma znaczenia, potrzebowałem zdjęcie holowanej lotni z boku i takie znalazłem.
skrzetny
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 30

Ranga:

  brązowa
Re: Uwagi do wypadku z 4 lipca
przez Waldemar Kruk 26-07-2004 - 13:29:09
 
OK. Zapytam przy okazji u Ÿródła (jeœli to jest od Grzeska, to pewnie ilustruje ladowanie kursanta przy pierwszych holach - momen przyziemienia, kiedy to jeszcze nie wiadomo co zrobić z nogami :-) ). Dla Twoich przemyœleń, rzeczywiœcie, to co jest na zdjęciu nie ma większego znaczenia. Dzieki.



Waldek Kruk
Waldemar Kruk
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 11

Ranga:

  brązowa
Poprawiony rysunek
przez skrzetny 26-07-2004 - 14:21:47
 
Dołšczam powiększony rysunek,

psiakrew! znalazłem błšd: czerwony F1 w tekœcie jest F2



Post wyedytowany (07-28-04 14:04)
skrzetny
Dołączył: 9 lat temu
Posty: 30

Ranga:

  brązowa
 

Przykro nam, ale tylko zarejestrowane osoby mogą pisać na tym forum.

Kliknij żeby zalogować